Volwassenenonderwijs

Unesco-leerstoelhouder Maurice de Greef (Volwassenenonderwijs, Vrije Universiteit Brussel) schreef een (ongevraagd) advies aan de minister van Onderwijs over volwassenenonderwijs.

De Greef doet veel onderzoek in Nederland naar succesvolle manieren om een leven lang leren mogelijk te maken, en doet in het advies vijf suggesties ter verbetering van het Nederlands beleid. Het advies is omkleed met testimonials van allerhande experts. Unesco Commissievoorzitter Kathleen Ferrier schreef een voorwoord. Ook de vaste Tweede Kamercommissie onderwijs ontving het advies, en stelde er vragen over aan de minister.

Nationaal Groeifonds

Het ministerie van OCW vroeg De Greef vervolgens om een aanvraag in te dienen bij het Nationaal Groeifonds. De aanvraag is gericht op een Leven Lang Ontwikkelen. De kern is dat onderwijsinstellingen in samenwerking met het sociale domein en werkgevers in de regio een passend scholingsaanbod kunnen ontwikkelen voor laagopgeleiden en laaggeletterden. Zo krijgt deze groep meer kans op een duurzame (en betere) plek op de arbeidsmarkt. De Unesco Commissie en de Vereniging Nederlandse Gemeenten steunden dit voorstel.

Learning Cities

Het platform Learn for Life kreeg in 2021 een subsidie om uit te zoeken wat het concept Learning Cities kan bijdragen aan ‘Een leven lang leren’, met als focus volwassenenonderwijs. Onderdeel van het project zijn studiebezoeken aan een aantal Europese Learning Cities. De twee bestaande Nederlandse Learning Cities Den Bosch en Groningen zijn betrokken, evenals een aantal geïnteresseerde gemeenten, hoogleraren, bibliotheken en scholen. 

Loading...