Unesco-scholennetwerk

Unesco ziet het mondiale scholennetwerk als een belangrijke factor in het behalen van SDG 4. Alle scholen werken samen om bij te dragen aan deze doelstelling en aan het bereiken van vrede in de hoofden van mensen.

De scholen besteden in hun lessen aandacht aan de volgende thema’s:

  • Wereldburgerschap en een cultuur van vrede en geweldloosheid
  • Duurzame ontwikkeling en een duurzame manier van leven
  • Intercultureel leren en waardering voor culturele diversiteit en erfgoed

De Nederlandse tak van het Unesco-scholennetwerk telde in 2020 62 scholen, waaronder 17 oriëntatiescholen. Deze scholen zijn afkomstig uit het primair onderwijs (9 scholen), voortgezet onderwijs (37 scholen), MBO (9 scholen), HBO (6 scholen) en een academische lerarenopleiding.  Wereldwijd bestaat het netwerk inmiddels uit meer dan 11.500 scholen in 182 landen.

Collegiale visitaties

Een belangrijk element in de kwaliteitszorg binnen het netwerk zijn de collegiale visitaties: informele bezoeken waarbij een commissie van collega Unesco-docenten een Unesco-school bezoekt. De school vult een beknopte zelfevaluatie in een maakt een programma om te laten zien hoe de Unesco onderwerpen op deze school vorm krijgen. Na afloop vult de visitatiecommissie hetzelfde formulier in en bespreekt dat met de school in de vorm van een aantal aanbevelingen. Scholen ervaren de bezoeken als prettig en verrijkend, ongeacht het punt waarop je je bevindt als school- ervaren, onervaren, succesvol of juist toe aan een frisse wind. In 2020 vonden de meeste visitaties digitaal plaats, en hoewel de betrokkenen aangaven dat een fysiek bezoek de voorkeur genoot, leverden ook de online visitaties goede gesprekken en adviezen op.

Dag van de leraar

Op 5 oktober 2020, de dag van de leraar, organiseerde de Commissie de jaarlijkse scholendag. Dit jaar had de bijeenkomst een digitaal karakter. De ruim 50 deelnemers konden kennismaken met projecten van andere scholen en organisaties die lessen of projecten organiseren die passen bij de Unesco-thema’s. Onderwerpen van workshops waren onder meer de diverse activiteiten van leerlingenwerkgroepen op verschillende Unesco-scholen, hoe de Unesco Jongerencommissie kan worden ingezet om scholieren kennis te laten maken met Unesco-thema’s en op welke manier een kledingstuk ook een wereldburger is: de reis van de katoenboer via de kledingkast naar het recycleproces.

Cafés

Nieuw zijn de Unesco-cafés: een bijeenkomst op de eerste maandag van de maand waarop alle scholen aan de hand van een thema ervaringen uitwisselen. Het zijn informele bijeenkomsten, vooral gericht op het faciliteren van onderlinge gesprekken. Het eerste café vond plaats op 7 december en had ‘inclusief onderwijs’ als thema. De sessie werd geleid door Wâtte Zijlstra (programmadirecteur Centre of Expertise Global and inclusive learning) en Anne-Fleur Lurvink (docent Engels aan Lyceum Kralingen). De resultaten van het café zijn beschikbaar via Padlet, en kunnen ook na afloop van de bijeenkomsten nog verder worden aangevuld.

Loading...