Externe communicatie

De coronacrisis had grote gevolgen voor de bezoekersaantallen van de website van de Commissie. De belangstelling voor het populairste onderdeel, de werelderfgoedkaart, liep fors terug. Waarschijnlijk zorgen de ingevoerde reisbeperkingen voor verminderde interesse in werelderfgoed. Op sociale media, met name op Instagram, groeide het aantal volgers van de Commissie wel door. 

Als nieuw onderdeel op de site ontwikkelde de Commissie een interactieve koninkrijkskaart met daarop ingetekend alle erfgoedsites, documentaire erfgoederen, scholen, leerstoelen of ander elementen met een officiële Unesco-status.

Podcast

Image
Podscast Logo van het Unesco Gesprek

De Commissie ontwikkelde in 2020 de podcastserie ‘het Unesco gesprek’. In deze serie gaan verschillende gasten onder leiding van voorzitter Kathleen Ferrier met elkaar in gesprek over Unesco-gerelateerde onderwerpen.

Het doel van dit project was het belichten van de werkterreinen van Unesco vanuit verschillende perspectieven, tegen de achtergrond van een zich snel veranderende wereld als gevolg van de coronapandemie. De podcast is een tijdelijke vervanging van, en aanvulling op, de fysieke aanwezigheid van de Commissie bij events, symposia en bijvoorbeeld het jaarlijkse Unesco-debat.

De Commissie maakte in 2020 vijf afleveringen:

  • De ziel van het onderwijs
  • De impact van de pandemie op de cultuursector
  • De meerstemmige samenleving
  • Het vertrouwen in de journalistiek
  • De verbindende kracht van verhalen

De podcastserie is onder meer te beluisteren via Spotify en andere podcast fora.

75 jaar VN en Unesco

In oktober 2020 vroeg de Commissie het Nederlandse Unesco-netwerk mee te doen aan de landelijke actie om het 75-jarig bestaan van de VN en Unesco te vieren. In samenwerking met de Nederlandse Vereniging van Verenigde Naties werd opgeroepen om zoveel mogelijk gebouwen met Unesco-status uit te lichten in blauw licht, en als dat niet mogelijk was dan een Unescovlag te laten wapperen. Met #Nederlandkleurtblauw was de viering overal te zien in de (sociale) media. Ook het achtuurjournaal van de NOS besteedde er aandacht aan.

Image
Blauw verlichte molen in Werelderfgoedsite Molencomplex Kinderdijk-Elshout.
Blauw verlichte molen in Werelderfgoedsite Molencomplex Kinderdijk-Elshout. (Foto: Kinderdijk)
Loading...