Global Education Monitoring Report
Om goed beleid te kunnen maken waarmee de wereld SDG4 kan bereiken, zijn solide data nodig als basis. Unesco coördineert onderzoek en publiceert de resultaten jaarlijks in het Global Education Monitoring Report (GEMR). Daarin meet Unesco de voortgang van SDG4 en agendeert een centraal thema. Het thema voor 2020 was ‘inclusief onderwijs’.
Zoals elk jaar organiseerde de Unesco Commissie de Nederlandse presentatie van het rapport. Voor de lancering werkte de Commissie samen met het Centre of Expertise Global & Inclusive learning van de Haagse Hogeschool.
De lancering had de vorm van een webinar waarin Unesco Commissievoorzitter Kathleen Ferrier, Wâtte Zijlstra (programmadirecteur Centre of Expertise), Rajash Rawal (college van bestuur Haagse Hogeschool), Mary Tupan (ECHO Expertisecentrum) en Said Touhami (Unesco Jongerencommissie) spraken over inclusie in het Nederlandse onderwijs, en over de invloed van de schoolsluitingen door de pandemie. Via een live verbinding leverde Anna d’Addio van het GEMR-team het mondiale perspectief op inclusief onderwijs. Het webinar werd live bekeken door een kleine 100 deelnemers.