Global Education Monitoring Report

Om goed beleid te kunnen maken waarmee de wereld SDG4 kan bereiken, zijn solide data nodig als basis. Unesco coördineert onderzoek en publiceert de resultaten jaarlijks in het Global Education Monitoring Report (GEMR). Daarin meet Unesco de voortgang van SDG4 en agendeert een centraal thema. Het thema voor 2020 was ‘inclusief onderwijs’.

Zoals elk jaar organiseerde de Unesco Commissie de Nederlandse presentatie van het rapport. Voor de lancering werkte de Commissie samen met het Centre of Expertise Global & Inclusive learning van de Haagse Hogeschool.

De lancering had de vorm van een webinar waarin Unesco Commissievoorzitter Kathleen Ferrier, Wâtte Zijlstra (programmadirecteur Centre of Expertise), Rajash Rawal (college van bestuur Haagse Hogeschool), Mary Tupan (ECHO Expertisecentrum) en Said Touhami (Unesco Jongerencommissie) spraken over inclusie in het Nederlandse onderwijs, en over de invloed van de schoolsluitingen door de pandemie. Via een live verbinding leverde Anna d’Addio van het GEMR-team het mondiale perspectief op inclusief onderwijs. Het webinar werd live bekeken door een kleine 100 deelnemers.

Image
(v.l.n.r. Said Touhami, Kathleen Ferrier, Wâtte Zijlstra en Rajash Rawal)
“We mogen trots zijn op de diversiteit van leerlingen in het onderwijs, en moeten die zoveel mogelijk tot haar recht laten komen. Het is daarom belangrijk om inclusie hoog op de beleidsagenda te zetten.”
Manos Antoninis – directeur van het GEMR tijdens de mondiale lancering van het rapport. (juni 2020)
Loading...