Unesco-scholen schenken veel aandacht aan de SDG’s. Zij maken de doelen in grote posters of afbeeldingen zichtbaar voor hun leerlingen en laten zien welke thema’s of projecten aan de doelen gekoppeld zijn.

Unesco-scholennetwerk

Ook het jaarlijkse Munesco (een simulatie door leerlingen van een Unesco vergadering) heeft altijd een relatie met de SDG’s. Munesco 2019 -gehouden van 4-5 juni bij het Oostvaarderscollege in Almere ging over de relatie tussen de groeiende wereldbevolking en de daarmee samenhangende uitdagingen op het gebied van duurzaamheid.

Daarnaast maken de scholen hun leerlingen en studenten vertrouwd met het Unesco-gedachtegoed van wereldburgerschap, intercultureel leren en duurzame ontwikkeling en dragen zo hun steentje bij aan vrede en verdraagzaamheid.

In 2019 groeide het Unesco-scholennetwerk door van 47 naar 55 Unesco-scholen. Er zijn nu 6 basisscholen, 36 middelbare scholen, 7 ROC’s en 6 hogescholen uit Nederland aangesloten bij het wereldwijde netwerk dat inmiddels meer dan 11.500 scholen omvat in 182 landen.

Groei van het scholennetwerk blijft voor de Commissie een belangrijk doel, evenals regionale spreiding. Maar de kwaliteit van de implementatie van Unesco-thema’s – vrede en mensenrechten, wereldburgerschap, intercultureel leren en duurzame ontwikkeling – op de scholen staat voorop. Om die te garanderen organiseert de Commissie met regelmaat collegiale visitaties en andere onderlinge ontmoetingen. Zo kunnen de praktische kennis en ervaringen van scholen worden uitgewisseld met collega’s in het netwerk. In 2019 vonden zes collegiale visitaties plaats. De bedoeling is dat iedere school eens in de 3 tot 5 jaar aan de beurt is voor een visitatie. In de andere jaren levert de school met een jaarverslag verantwoording af. De collegiale visitaties kunnen op veel steun vanuit het netwerk rekenen. Scholen kunnen zelf de visitatie aanvragen, ongeacht hoe lang zij al lid zijn van het netwerk. Input van collega’s is altijd welkom, of een school nu oriëntatieschool is en de definitieve aanvraag tot lidmaatschap voorbereidt, of even in een impasse zit of juist heel trots is op de behaalde resultaten.

Image
Unesco Commissievoorzitter Kathleen Ferrier en Commissielid Leonard Geluk tijdens een discussie met de zaal op de Unesco-scholendag 2019. (Foto: Marieke Brugman)

De jaarlijkse scholendag vond plaats op 24 september bij de Haagse Hogeschool. Dit jaar op een afwijkende datum omdat de gebruikelijke datum, de Dag van de Leraar – 5 oktober, in het weekend viel. Ruim 100 docenten en leerlingen van alle Unesco-scholen kwamen bijeen om ervaringen uit te wisselen. Commissie voorzitter Kathleen Ferrier en Commissielid en voorzitter van het College van Bestuur van de Haagse Hogeschool Leonard Geluk spraken de aanwezigen toe. De scholen deelden succesvolle projecten, en bereidden nieuwe projecten voor in samenwerking met collega-scholen.

Tijdens de voorbereidingen van de scholendag gaven de scholen aan interesse te hebben in workshops over erfgoed – Unesco is immers in Nederland met name bekend door de erfgoedprogramma’s. De commissie ontwikkelde in samenwerking met het Kenniscentrum Immaterieel erfgoed Nederland een workshop, waarin scholen en leerlingen samen op zoek gingen naar immaterieel erfgoed uit de nabije omgeving van de school en samen bedachten hoe ze dat in lessen konden toepassen.

De VPRO was aanwezig om scholen te betrekken bij een nieuwe serie van Geert Mak over jongeren in Europa. De omroep ontwikkelt in samenwerking met andere Europese landen een educatief programma rond deze serie.

Een docent van een oriëntatieschool en een lid van de Unesco Jongerencommissie reisden samen naar Wenen voor een workshop over immaterieel erfgoed en onderwijs. Andere deelnemers waren vergelijkbare duo's van Unesco-scholen uit heel Europa. Deze workshop maakt deel uit van een project om aan de hand van concrete voorbeelden van lessen over immaterieel erfgoed, richtlijnen te ontwikkelen voor andere scholen. In het voorjaar van 2020 zal de Commissie de afsluitende workshop hierover in Nederland organiseren, in samenwerking met de Unesco-scholen.

Loading...