Elk jaar organiseert de Unesco Commissie de Nederlandse lancering van het Global Education Monitoring Report (GEMR). Deze vindt altijd plaats na de mondiale lancering en benadrukt de situatie in eigen land.

Global Education Monitoring Report

In dit jaarlijkse rapport beschrijft Unesco de stand van zaken van het onderwijs in de wereld en legt de organisatie verantwoording af over het bereiken van SDG4. Naast het presenteren van de statistieken, diept het rapport altijd een thema verder uit. Dit jaar was het thema ‘Education, migration and displacement’.

De lancering van 2019 vond plaats op 25 april bij Unesco-school ROC Midden Nederland in Utrecht . Directeur van het GEMR-rapport Manos Antoninis presenteerde de belangrijkste aanbevelingen uit het rapport.

Image
Rosa Weekers laat als actrice de verschillen in het onderwijs zien, als je van het ene naar het andere land migreert. (Foto: Jan Sluijter)

Een van de opdrachten aan de wereld vanuit de 2030 Agenda voor Duurzame Ontwikkeling – het plan hoe we de SDG’s gaan realiseren – is ‘to leave no one behind’. Vluchtelingen, migranten en ontheemden zijn echter mensen die een grote kans lopen om op achterstand te raken, zo zegt het rapport. Hun onderwijsloopbaan verloopt met horten en stoten – soms wel onderwijs, soms niet, in een nieuwe taal, op een andere manier dan ze gewend zijn.

Het GEMR 2019 vraagt daarom specifieke aandacht voor de onderwijskansen van deze groep. Directeur Antoninis noemde een aantal belemmeringen: zo hebben deze mensen vaak geen toegang tot onderwijs omdat ze geen papieren hebben. Of de erkenning van diploma’s en vaardigheden blijft achterwege waardoor mensen overgekwalificeerd zijn voor het werk dat ze vinden. Daarnaast zijn veel gevluchte leerlingen en studenten getraumatiseerd. Ook in Nederland heeft 89% van de  docenten wel eens een getraumatiseerd kind in de klas gehad – maar lang niet iedere docent voelt zich voldoende toegerust om daar mee om te gaan.

Onder leiding van leden van de Unesco-jongerencommissie discussieerden de deelnemers over dilemma’s uit het rapport. Over diplomawaardering, omgaan met getraumatiseerde leerlingen in Nederland en elders, en over mogelijkheden om de schoolloopbaan ondanks een periode van migratie toch soepel te laten verlopen.

Loading...