Vrouwen in de wetenschap

Samen met cosmeticaconcern L’Oréal, het Netherlands Institute for Advanced Study (NIAS-KNAW), het Landelijk Netwerk Vrouwelijke Hoogleraren en de Koninklijke Hollandse Maatschappij der Wetenschappen participeert de Unesco Commissie al elf jaar in het L’Oréal-Unesco For Women in Science Programma (FWIS). FWIS heeft als doel om vrouwelijke wetenschappers in hun carrière te ondersteunen en het aantal vrouwelijke hoogleraren te doen toenemen.

Jaarlijks verstrekt FWIS twee onderzoeksbeurzen ter waarde van € 25.000, - aan uitzonderlijke vrouwelijke wetenschappers op het gebied van life sciences. Voor de duur van een semester kunnen deze twee uitblinkers, vrijgesteld van reguliere werkzaamheden zoals onderwijs en administratieve en klinische taken, zich volledig richten op hun onderzoek. Hierdoor worden zij in staat gesteld een verdiepingsslag te maken. Desgewenst kunnen zij onderdak krijgen in het NIAS-KNAW in Amsterdam. Aanvullend kent FWIS sinds 2019 de Rising Talent Prizes: drie aanmoedigingsprijzen voor jonge vrouwen in de levens- en exacte wetenschappen.

De twee NIAS-beurzen werden uitgereikt aan Betty Tijms, psycholoog, neuro-informaticus en universitair hoofddocent aan het VUmc Alzheimercentrum, en aan Marjon de Vos, microbioloog en universitair docent microbiologie aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Rising Talents

De Rising Talents prijzen werden toegekend aan Linda Al-Hassany (promovendus Erasmus Universiteit), Sanne van Neerven (promovendus VUmc) en Nga Phung (postdoc aan de Technische Universiteit Eindhoven).

De partners van FWIS hebben besloten om het programma uit te breiden: vanaf 2023 kan daarom één kandidaat uit de levenswetenschappen en één uit de STEM-disciplines (Science, Technology, Engineering & Mathematics) winnen. De uitbreiding met de STEM-disciplines was al langer een wens van de betrokken partners, omdat ook op bètafaculteiten te weinig vrouwelijke hoogleraren actief zijn. Tevens is de uitbreiding een manier om de zichtbaarheid van het programma te vergroten.