Wereldburgerschap

Een van de ambities van de Unesco Commissie is dat leerlingen en studenten in Nederland worden opgeleid tot wereldburger.

Om dat te bereiken heeft de Commissie het verankeren van Unesco-waarden op scholen tot prioriteit gemaakt in haar werkprogramma en organiseerde ze daarvoor verschillende activiteiten.

Image

Aan het einde van 2021 had de Commissie een handboek uitgebracht dat wereldburgerschapsonderwijs op verschillende schooltypes en niveaus concreet handen en voeten geeft. In 2022 verspreidde de Commissie bijna 800 exemplaren van dat handboek op scholen en bij onderwijsinstellingen. Het boek leverde een hele reeks positieve reacties op.

Een tweede manier om het wereldburgerschapsonderwijs te versterken is de inzet van leernetwerken voor docenten. De Commissie deed onderzoek naar de behoeftes bij het opzetten van dergelijke netwerken voor geïnteresseerde scholen. Daaruit bleek het gewenst om een leernetwerk te starten voor VO-scholen, met aandacht voor een doorlopende leerlijn wereldburgerschap, voor draagvlak binnen de schoolorganisatie en voor kwaliteit.

Symposium

Samen met Nuffic en het Centre for Global and Inclusive Learning van de Haagse Hogeschool, organiseerde de Commissie een symposium over wereldburgerschap en Internationalisering in het MBO en HBO. Drie leden van de Unesco Jongerencommissie waren betrokken bij de werksessies tijdens de conferentie.

De internationale Unesco-Aanbeveling Education for international understanding, co-operation and peace and education relating to human rights and fundamental freedoms uit 1974 zal worden herzien door Unesco. De vernieuwde Aanbeveling moet aansluiten bij Duurzaam Ontwikkelingsdoel (SDG) 4.7 dat onder meer gaat over wereldburgerschap en leren voor duurzame ontwikkeling. De Commissie organiseerde de feedback vanuit Nederland op de ontwerptekst van de Aanbeveling, wat aan de start van 2023 werd afgerond.

Loading...