Vrijheid en veiligheid wetenschappers onder druk

In de Verenigde Staten beheerst de academische vrijheid het publieke debat. President Donald Trump bewerkte de afgelopen maanden volgens vakblad Nature de wetenschap ‘met een sloopkogel’.4 Columbia University in New York bezweek al onder de politieke druk, en zal onder andere de educatieve programma’s over het Midden-Oosten doorlichten omdat het Amerikaanse staatshoofd dreigde met het stopzetten van subsidies.5

Deze mate van politieke inmenging in de wetenschap verraste veel mensen. Maar de academische vrijheid staat al langer onder druk – ook in Nederland. Volgens de internationale Academic Freedom Index daalt de mate van academische vrijheid in ons land. Vooral de vrijheid om onderzoek te doen, en de vrijheid op campussen en in gebouwen in het hoger onderwijs is volgens de samenstellers in het geding.6

Er zijn concrete dreigingen: ook in Nederland roepen politici de overheid op om in te grijpen in de collegestof en om het budget te korten van universiteiten waar felle protesten plaatsvinden.7 Zulke politieke druk kan de academische vrijheid sterk inperken. Ook de wijze van financiering kan een bedreiging vormen. Wanneer overheidsgeld steeds vaker alleen gaat naar onderzoek dat inspeelt op directe maatschappelijke (en economische) behoeften, en als onderzoekers worden gedwongen voor financiering vaker bij het bedrijfsleven aan te kloppen, dan ontstaat er te weinig ruimte voor fundamenteel, ongebonden onderzoek.8 Omdat juist zulk onderzoek vanuit creativiteit en nieuwsgierigheid bijdraagt aan de innovatiekracht, heeft dit in potentie effect op de welvaart en het welzijn van mensen in Nederland en elders. 

Ook de veiligheid van de Nederlandse kennisgemeenschap is verre van vanzelfsprekend. Sinds de coronapandemie is beter zichtbaar geworden dat wetenschappers regelmatig te maken krijgen met bedreigingen en intimidatie.9 Juist rondom belangrijke, soms gevoelige onderwerpen leidt dit tot zelfcensuur. Internationaal onderzoek wijst uit dat vrouwen en (jonge) wetenschappers uit gemarginaliseerde groepen het hardst worden getroffen.10

Dat is onrechtvaardig. Bovendien heeft het directe gevolgen voor de kwaliteit van onderzoek in Nederland als deze groepen besluiten hun carrière buiten de wetenschap voort te zetten. Voor een niet-representatieve academie is het immers moeilijker om de vragen te stellen die voor de hele maatschappij relevant zijn. Een mogelijk gevolg is minder vertrouwen van de samenleving in de wetenschap. Dit ondermijnt de rol van kennis in het publieke debat en bij beleidsvorming.

4 Nature, ‘Trump 2.0: an assault on science anywhere is an assault on science everywhere’., 25 februari 2025. De maatregelen van Trump hebben nu al een significante impact op de Nederlandse wetenschap: NRC, ‘Gevolgen van beleid Trump zijn voor de Nederlandse wetenschap nu al “huiveringwekkend”’, 17 februari 2025.

5 The Guardian, ‘Columbia University caves to demands to restore $400m from Trump administration’, 21 maart 2025. Doordat kennisuitwisseling met Amerikaanse onderzoekers en instellingen complexer wordt, wil onder andere Nederland meer strategische autonomie voor Europa op dit vlak. Ook hiervoor is een vrije een veilige wetenschap cruciaal. Zie: Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, Beleidsbrief vervolgonderwijs, onderzoek en wetenschap, 14 maart 2025.

6 De meeste recente update van de Index, samengesteld door FAU Institute of Political Science en V-Dem Institute, is uit 2025. Zie ook het rapport van het Europees Parlement: State of play of academic freedom in the EU Member States: Overview of de facto trends and developments (2023) pp. 128-134. De koepelorganisatie European University Association maakt zich zorgen over de academische vrijheid in heel Europa. EUA, How universities can protect and promote academic freedom: EUA principles and guidelines (2025) p. 1.

7 ScienceGuide, ‘BBB en JA21 eisen strengere controle op extremisme “zoals in de sociale wetenschappen”’, 24 februari 2025; Trouw, ‘Een jaar van Gaza-protest op de universiteiten. Wat leverde dat op?’, 6 mei 2025.

8 KNAW, Academische vrijheid in Nederland: Een begripsanalyse en richtsnoer (2021) pp. 40-42.

9 In de periode november 2022-december 2023 werden in totaal 59 beveiligingsmaatregelen getroffen voor medewerkers van universiteiten. UNL, KNAW en NWO, Monitor externe intimidatie, haat en bedreiging van wetenschappers (2024). 

10 Pieter-Paul Verhaeghe, ‘The academic intimidation and harassment of scientists at Flemish universities in Belgium’, Vrije Universiteit Brussel (2023); Atte Oksanen e.a., ‘Hate and harassment in academia: The rising concern of the online environment’, Higher Education (2022) 84: 541-567; David Brax, Victimisation in Swedish higher education institutions: A study of harassment, threats and violence against researchers and teachers (Swedish Secretariat for Gender Research, 2024). Het lijkt aannemelijk dat mensen met meerdere van deze identiteitskenmerken (bijvoorbeeld een jonge vrouw met een handicap) vaker het doelwit zijn van online haat of intimidatie. Overigens gaat het in de rapporten van Verhaeghe en Brax nadrukkelijk niet alleen om bedreiging en intimidatie van ‘buitenaf’.

Loading...