Alle kinderen en jongeren hebben recht op goed onderwijs (SDG 4). Onderwijs dat inclusief is en van goede kwaliteit. Waar duurzame ontwikkeling centraal staat en waar we kinderen opleiden tot wereldburgers. De Nederlandse Unesco Commissie wil die waarden verankeren in het onderwijs in Nederland. 

Verankering Unesco waarden in het onderwijs

Doelstellingen en activiteiten

Global Education

Solide data zijn nodig als basis voor beleid dat aan het bereiken van SDG 4 ten grondslag ligt. Unesco coördineert onderzoek en publiceert de resultaten jaarlijks in het Global Education Monitoring Report (GEMR). Daarin meet Unesco de voortgang van SDG 4 en agendeert een centraal thema. De Commissie organiseert de Nederlandse lancering van het rapport. GEMR 2020 heeft als thema ‘inclusie’. Voor de lancering werkt de Commissie samen met partners, waaronder het Centre of Expertise Global & Inclusive education van de Haagse Hogeschool.

Scholennetwerk

Het scholennetwerk van Unesco sluit nadrukkelijk aan bij SDG 4 en heeft de doelstellingen daarop aangepast:

  • Wereldburgerschap en een cultuur van vrede en geweldloosheid
  • Duurzame ontwikkeling en een duurzame manier van leven
  • Intercultureel leren en waardering voor culturele diversiteit en erfgoed.

De Commissie wil een kwantitatieve en kwalitatieve groei van het scholennetwerk. Gestreefd wordt naar groei tot circa 75 scholen (nu circa 55) over vier jaar, waarbij aandacht is voor de geografische spreiding over Nederland, de diversiteit in type scholen (po, vo, mbo, hbo), en voor een goede ondersteuning. Het netwerk bestaat voor ca. 60% uit voortgezet onderwijs. De Commissie ziet graag ook een verdere toename van het aantal scholen voor basisonderwijs en MBO. Jaarlijks op of rond 5 oktober (Unesco-dag van de leraar) komt het scholennetwerk bijeen tijdens de door de Commissie georganiseerde scholendag.

Het huidige kwaliteitskader van en voor het scholennetwerk krijgt een update, en er is aandacht voor zelfsturing: scholen van hetzelfde type organiseren veel activiteiten zelf, zoals bijeenkomsten ter inspiratie, maar ook visitatiebezoeken. 

Scholen geven aan behoefte te hebben aan een verdere impuls om Unesco in de organisatie te verankeren. Zij zoeken naar manieren om dat te doen. Daarom start de Commissie een bestuurdersnetwerk voor Unesco-scholen, waarin bestuurders kennis delen over het vormgeven van het Unesco-profiel en hoe ze deze ideeën in hun scholen verder kunnen uitzetten. 

Jongeren en jongerencommissie

De Nederlandse Unesco Commissie verbindt Nederland met het werk van Unesco. De Commissie brengt het Nederlands perspectief naar het internationale podium, werkt aan implementatie van Unesco-doelstellingen en -programma’s in Nederland en is een forum voor reflectie, een katalysator voor ideeën en platform voor actie. De Nederlandse Unesco Commissie brengt daarvoor kennis en kunde bij elkaar, ontwikkelt en agendeert.

Image
Foto van een deel van de JongerenCie
Leden van de Unesco Jongerencommissie 2019-2020. (Foto: Emma Wouters)
Loading...