Image
Amalfi in Italië maakt onderdeel uit van de werelderfgoedsite Costiera Amalfitana. (Foto: Ricardo Gomez Angel)
Lespakket

World Heritage in Young Hands - Deel 1: de Werelderfgoedconventie

Het internationale lespakket World Heritage In Young Hands is vertaald en bewerkt voor het onderwijs in Nederland. Het pakket is bedoeld ter versterking van het leren over het gedachtegoed van Unesco en het werelderfgoed ver weg en dichtbij.

Het pakket is in eerste instantie ontwikkeld voor het voortgezet onderwijs, maar is met enige aanpassingen ook inzetbaar voor andere schooltypes. Er is een handleiding voor het gebruik van het lespakket beschikbaar.

U kunt de individuele hoofdstukken als aparte digitale publicaties benaderen of de pdf's bekijken via Wikiwijs.

Amalfi in Italië maakt onderdeel uit van de werelderfgoedsite Costiera Amalfitana.
Het blok is defect of ontbreekt. De inhoud ontbreekt misschien of u moet wellicht de oorspronkelijke module inschakelen.
Het blok is defect of ontbreekt. De inhoud ontbreekt misschien of u moet wellicht de oorspronkelijke module inschakelen.
Het blok is defect of ontbreekt. De inhoud ontbreekt misschien of u moet wellicht de oorspronkelijke module inschakelen.
Het blok is defect of ontbreekt. De inhoud ontbreekt misschien of u moet wellicht de oorspronkelijke module inschakelen.
Het blok is defect of ontbreekt. De inhoud ontbreekt misschien of u moet wellicht de oorspronkelijke module inschakelen.
Het blok is defect of ontbreekt. De inhoud ontbreekt misschien of u moet wellicht de oorspronkelijke module inschakelen.

1. Leerdoelen

1. Leerdoelen

1. Leerdoelen

Kennis

Help leerlingen hun kennis en begrip te vergroten van:
•     De begrippen erfgoed en Werelderfgoed;
•     De gevaren die Werelderfgoed bedreigen;
•     Het belang van de Werelderfgoedconventie;
•     De criteria van de Werelderfgoedlijst;
•     Het essentiële proces van Werelderfgoedbehoud.

Houding

Moedig leerlingen aan om:
•     Betrokken te raken bij lokale erfgoedbescherming;
•     Werelderfgoederen te respecteren en waarderen;
•     Interesse te tonen en zich meer bewust te worden van anderen landen;
•     Culturele en natuurlijke verscheidenheid te respecteren.

Gedrag

Help leerlingen met het ontwikkelen van hun vermogen om:
•     Verantwoordelijkheid te nemen voor het behoud van lokaal erfgoed en Werelderfgoed;
•     Voorstellen te doen en bij te dragen aan oplossingen van problemen rondom erfgoedkwesties;
•     Bij te dragen aan erfgoedbehoud;
•     Onderzoek uit te voeren en analytische technieken te gebruiken om meer te leren over Werelderfgoed.