Unesco-waarden in het onderwijs: opleiden tot wereldburgers

1. Wereldburgerschap

Wereldburgerschap is een kernwaarde in het Unesco-scholennetwerk en staat voor o.a. het bieden van gelijke kansen, interculturele dialoog en duurzame ontwikkeling. 

Onderwijs staat aan de basis van een betere wereld. Duurzaam Ontwikkelingsdoel 4 (SDG4) is leidend voor onze onderwijsinzet. SDG4 staat voor gelijke toegang tot onderwijs van goede kwaliteit, en bevat een breed scala aan aspecten, van levenslang leren en wereldburgerschap tot meer inclusie en leren voor duurzame ontwikkeling. Allemaal onderwerpen van groot belang. De Commissie kiest ervoor om in deze periode vooral wereldburgerschap centraal te stellen in de overtuiging dat de wereldburgers van vandaag en morgen bereid zijn zich werkelijk in elkaar te verdiepen en gezamenlijk de verantwoordelijkheid te nemen voor een betere wereld.

Eind 2021 heeft de Commissie het handboek Wereldburgerschap uitgebracht, als basis voor het gehele onderwijsveld. Het biedt een goed handvat voor verdere verdieping van het wereldburgerschapsonderwijs. De commissie wil breed aandacht vragen voor wereldburgerschap in het onderwijs, en een leernetwerk op te zetten om scholen handvatten te bieden bij hun wereldburgerschapsonderwijs en de perspectieven van Unesco daarop.  Ook zullen we input leveren voor de herziening van de Unesco recommendation ‘Education for International Understanding, Co-operation and Peace and Education relating to Human Rights and Fundamental Freedoms’. Ook in de ondersteuning van het Unesco-scholennetwerk staan aspecten van wereldburgerschap centraal, dan gaat het om de online Unesco-onderwijscafé’s, en kijken we naar mogelijkheden in Unesco’s Global Education Monitoring Report.  

Loading...