Onze instrumenten

  1. Het vertellen van verhalen
    Verhalen laten zien waar Unesco voor staat en geven er ook inhoud en inspiratie aan. Door alle inhoudelijke prioriteiten heen geven verhalen woorden aan de waarden van Unesco. Die willen we meer vertellen, op verschillende manieren. We willen dat verder uitwerken, dat kan in beelden (via bv Instagram of de fototentoonstelling over cultuur in crisis), in woorden (in podcasts, in samenwerking met anderen), of anderszins.
     
  2. De Unesco-familie betrekken
    Unesco is overal in Nederland: de werelderfgoedsites, de Unesco-scholen, Unesco-leerstoelen, documentair erfgoed op de ‘Memory of the World’-lijst, gebieden met een geopark- of biosfeerstatus, immaterieel erfgoed, Unesco-steden en meer. Er zijn meer dan 100 plekken in Nederland met een officiële Unesco-titel, en dat aantal stijgt elk jaar. Al die plekken en organisaties vertellen een verhaal van Unesco.

    Ook heeft Unesco daarmee een enorm bereik, en een groot aantal ambassadeurs in Nederland, van leerstoelhouders tot erfgoedvrijwilligers, van Commissieleden tot leerlingen van een Unesco-school. Een netwerk om te koesteren. We willen deze verhalen meer laten horen. En we willen de banden versterken tussen alle Unesco-onderdelen in Nederland. Daarvoor wordt op 9 juni 2022 een Unesco-dag georganiseerd voor alle Unesco-familieleden in Nederland.
     

  3. Advies geven, expertise leveren
    Advies geven gevraagd en ongevraagd, over onderwerpen die Unesco aangaan, hoort bij de basistaken van de Unesco Commissie. Dat doen we soms door adviesrapporten op te stellen over issues die vragen om verdieping, of waar onvoldoende aandacht voor is. Vaker leveren we in vroege fases van beleidsvorming inbreng, vaak gevraagd, soms ongevraagd. Dat doen we zelf, of we zorgen voor expertise vanuit ons netwerk. Advies geven we vaak aan de Rijksoverheid, soms aan andere overheden of organisaties, en we geven advies aan Unesco of Unesco-onderdelen.
     
  4. Patronage verlenen
    Patronages, het verlenen van steun van Unesco met gebruik van het logo, kunnen de verbindende verhalen bieden die invulling geven aan onze missie. Zoals bij Musea bekennen kleur, of Leiden City of Science. We zullen organisaties in ons werkveld benaderen om patronage aan te verlenen, en zullen de patronage actiever gebruiken om te laten zien waar we voor staan.
     
  5. Het debat entameren 
    Het gesprek aangaan, dat is wat de Commissie al jaren doet. Door het organiseren van debatten, ronde-tafel-gesprekken etc. Voor een groot publiek of juist met een klein aantal experts. Daarmee gaat de Commissie door. We bekijken welke vorm het meest geëigend is, waarbij ook digitale gesprekken een steeds prominentere rol innemen. In 2020 is begonnen met digitale Unesco-café’s voor het onderwijs, die krijgen een vervolg, mogelijk ook voor andere onderwerpen, aansluitend bij de actualiteit, of om het uitwisselen van ervaringen bij (nieuwe) Unesco-familieleden te faciliteren.
     
  6. Strategische samenwerking zoeken
    We zoeken waar mogelijk naar creatieve strategische samenwerkingen. Zoals met de academische wereld over AI en OS, maar ook met Leiden dat in 2022 als European City of Science in het teken van wetenschap staat. Of met een cultureel productiebedrijf en Catawiki voor de campagne tegen illegale handel in cultuurgoederen. Soms zal dat verdergaan, en kunnen we langduriger onze naam verbinden aan organisaties of campagnes. Dat zullen we gaan onderzoeken, ook waar dat met het bedrijfsleven kan (zoals bijvoorbeeld de samenwerking tussen Lush en de Black Archives).
     
  7. Sterk communiceren
    Unesco is in Nederland nog te onbekend. Werelderfgoed kent bijna iedereen, maar Unesco is veel meer. We blijven ons juist ook op andere terreinen manifesteren, zodat we ook steeds breder bekend worden als organisatie die voor soft power, voor samenwerking en een vreedzame en duurzame samenleving staat. Communicatie is minder eenvoudig dan tien jaar geleden; met alleen een website en social mediakanalen komen we er niet meer. Het gaat nu om het associëren van onze uitgangspunten aan anderen, aan projecten of organisaties. Daarbij gaat het om het goed en slim inzetten van de communicatiemiddelen. We willen dat doen door samen te werken (door communicatie ook via partners te laten verlopen en daarmee de doelgroep te vergroten), door aan te haken bij activiteiten die onze boodschap versterken, door ons te verbinden aan anderen, door ons ook in de (social) media in het debat te mengen (vooral op het terrein van onze vijf prioriteiten). Daardoor zullen we minder poneren, en meer reageren, in gesprek gaan, zeker op social media. De website www.unesco.nl blijft de ‘thuisbasis’ met meer en verdiepende informatie. Dat vraagt om een andere aanpak, een aanpak die we de komende programmaperiode zullen ontdekken.
     
  8. Samenwerken met de Permanente Vertegenwoordiging van Nederland bij Unesco en met andere Nationale Unesco Commissies
    De Nederlandse rijksoverheid, de permanente vertegenwoordiging bij Unesco en buitenlandse Unesco commissies zijn logische partners. Om beleid van Unesco te koppelen aan Nederlands beleid, deskundigheid te leveren aan Unesco (de Uitvoerende Raad, Algemene Conferentie, diverse commissies). Of om met buitenlandse collega’s gezamenlijk Unesco-beleid te ‘vertalen’ naar de praktijk. Dat inspireert en is pragmatisch.
Loading...