Nieuwe Unesco-leerstoelhouder gaat zich richten op MOOCs

Nieuwe Unesco-leerstoelhouder gaat zich richten op MOOCs

Joop de Kraker is de nieuwe Unesco-leerstoelhouder ‘Technology-enhanced Learning for Sustainable Development’ aan de Open Universiteit. In een kort interview vertelt hij over de vernieuwing van deze leerstoel die sinds 2009 bestaat.

De naam van de chair is veranderd. Gaat de leerstoel vanaf nu iets anders doen dan in de afgelopen vier jaar?

De leerstoel is in 2009 toegekend door Unesco onder de naam ‘Knowledge Transfer for Sustainable Development supported by ICTs’. Anno 2023 vonden we het tijd voor een update. Kennisoverdracht suggereert eenrichtingsverkeer, terwijl de leerstoel zich juist richt op het samen en van elkaar leren om oplossingen te vinden voor duurzaamheidsproblemen. Ook wilden we de term ‘e-learning’ vermijden, omdat dat een te beperkt beeld geeft van ICT-ondersteund leren. Onder de nieuwe naam ‘Technology-enhanced Learning for Sustainable Development’ (Technologie-ondersteund leren voor duurzame ontwikkeling) gaat de leerstoel zich de komende vier jaar richten op wat mij betreft één van de meest opwindende ontwikkelingen op dit gebied: MOOCs, Massive Open Online Courses. Het succes van de MOOC over plasticvervuiling van zeeën en oceanen, die de Open Universiteit heeft ontwikkeld in opdracht van UNEP  (VN Milieuprogramma), laat zien dat je met nieuwe technologie wereldwijd een enorm publiek kunt bereiken en kunt activeren.

Image
Joop de Kraker (foto: OU)
Joop de Kraker is de nieuwe Unesco-leerstoelhouder 'Technology-enhanced Learning for Sustainable Development' aan de Open Universiteit (Foto OU).

Kunt u uitleggen waarom technology-enhanced learning for sustainable development juist nu een belangrijk onderzoeksdomein is?

De huidige duurzaamheidsproblemen zijn mondiaal van karakter, en kunnen alleen opgelost worden als mensen op allerlei plekken en in allerlei posities in actie komen. Met behulp van technologie kunnen we wereldwijd heel veel mensen bereiken met de kennis die ze daarvoor nodig hebben, én ze met elkaar verbinden zodat ze ook van elkaar kunnen leren en elkaar kunnen inspireren. 

De MOOC over plasticvervuiling heeft sinds de lancering in 2015 al meer dan 30,000 deelnemers gehad, die honderden lokale acties hebben gestart. Daarnaast is er inmiddels ook een interactief digitaal platform en er zijn gespecialiseerde online Masterclasses voor wie meer wil. De vraag is hoe je dit alles zo kunt verbinden dat het zo veel mogelijk mensen zo effectief mogelijk activeert. Het antwoord op die vraag kan dan ook weer bruikbaar zijn voor andere grote duurzaamheidsproblemen, zoals klimaatverandering en biodiversiteitsverlies.

Waarom past het thema van deze Chair eigenlijk zo goed bij Unesco?

Het thema ‘leren voor duurzame ontwikkeling’ staat al heel lang hoog op de agenda van Unesco. Ook het wereldwijde perspectief van de leerstoel, het van elkaar leren in een mondiaal netwerk, en de gerichtheid op de Duurzame Ontwikkelingsdoelen sluiten naadloos aan bij Unesco's prioriteiten. Anderzijds is voor de leerstoel de toegang tot de wereldwijde netwerken van Unesco en niet te vergeten het netwerk van Unesco chairs weer van groot belang voor kennisuitwisseling.

Loading...