News & backgrounds

Het Nederlandse Memory of the World Comité organiseert dit jaar een project waarbij Wikipedian in Residence Sandra Fauconnier drie erfgoedinstellingen bezoekt om de medewerkers wegwijs te maken in de wereld van Wiki.In de maand juli is Fauconnier te gast in het Zeeuws Archief in Middelburg. Beleidscoördinator Vincent Wintermans bezocht een van de sessies.

6
Sep

Op de avond van 6 september 2017 organiseert de Nederlandse Unesco Commissie weer een groot Unesco Event. In de Leidse Schouwburg spreken onder meer Robbert Dijkgraaf, Koert van Monsfoort en Merlijn Twaalfhoven over de motor van kunst en wetenschap: de verbeelding. Is onze creativiteit in staat om de grote problemen van deze tijd op te lossen? Of zijn intelligente technologische systemen straks de nieuwe creatieve denkers?

Recent heeft de stad Utrecht een nominatie ingediend bij Unesco om de status van City of Literature te verwerven. De Unesco Cities of Literature maken onderdeel uit van het Creative Cities Network van de organisatie. 

18-20
Sep

Van 18 tot en met 20 september 2017 vindt in Ljubljana, Slovenië, het tweede mondiale Unesco congres over Open Educational Resources plaats. Tijdens het eerste congres, in 2012 in Parijs, stelden de aanwezige experts de Paris Declaration on OER op.  Deze verklaring riep de lidstaten van Unesco op om beleid te ontwikkelen op OER om zo bij te dragen aan de toegankelijkheid en kwaliteit van onderwijs. 

Next to the Dutch version of its annual report 2016, the Netherlands Commission for Unesco has published the English version, which has been given the title ‘People and the Planet’. 

De wereld verstedelijkt in rap tempo en sinds enkele jaren woont meer dan de helft van de wereldbevolking in de stad. De uitdagingen om armoede te bestrijden en duurzame ontwikkeling te bereiken krijgen meer en meer een stedelijke dimensie, want juist in steden liggen zowel toekomstige problemen als oplossingen hiervoor. 

De Nederlandse wetenschapper Theo Rasing (Radboud Universiteit) heeft in Parijs de Unesco-medaille voor de ‘Contribution to the development of nanoscience and nanotechnologies’ in ontvangst genomen.

In het project Musical Postcards sturen kinderen uit Nederland en andere plekken op de wereld (waaronder conflictgebieden in het Midden-Oosten) elkaar een muzikale ansichtkaart. Door de muziek laten zij elkaar kennismaken met elkaars situatie en cultuur. Alwies Cock, leraar op een Unesco-school, maakte een verslag van een docentenworkhop.

Wetenschapper Jos Rikers promoveerde onlangs op de relatie tussen onderwijs en ontwikkeling. Om die relatie te kunnen versterken, bracht hij in zijn onderzoek drie indicatoren in beeld: toegankelijkheid van onderwijs, kwaliteit van onderwijs en kostenefficiëntie.