Unesco Commissie publiceert boek over Wereldburgerschap

Unesco Commissie publiceert boek over Wereldburgerschap

Eind 2021 is een nieuw boek verschenen over wereldburgerschap. Auteur Bram Eidhof maakte op verzoek van de Unesco Commissie en Nuffic een wereldburgerschapseditie van zijn Handboek Burgerschapsonderwijs. Het boek vormt een naslagwerk voor ieder die bezig is met wereldburgerschap. 

Wereldburgerschap is voor Unesco een manier om te werken aan oplossingen voor mondiale problemen. Want hoewel we elkaar wereldwijd steeds makkelijker kunnen vinden, worden vrede en duurzaamheid nog steeds bedreigd door mensenrechtenschendingen, ongelijkheid en armoede. Mede daarom staat wereldburgerschapsonderwijs nadrukkelijk genoemd in doel 4 (subdoel 4.7) van de Sustainable Development Goals: kwalitatief goed onderwijs voor iedereen.

Image
Cover van het Wereldburgerschapboek.

Leerlingen en studenten leren deze problemen kennen als mondiale issues waarvoor je ook vanuit jouw lokale omgeving een oplossing kunt vinden. Zo dragen zij bij aan een vreedzame, tolerante, inclusieve, veilige en duurzame samenleving.

Unesco-scholen

Daarom is Wereldburgerschap ook een van de leidende thema’s op Unesco-scholen. De circa 70 Unesco-scholen in Nederland en 12.000 Wereldwijd proberen door het onderwijs en het sociale klimaat op school bij te dragen aan een betere wereld. Zij kijken vanuit het lokale naar het mondiale, naar wereldburgerschap, duurzame ontwikkeling, intercultureel leren en vrede en mensenrechten.

Daarnaast is in 2021 de wet Verduidelijking burgerschapsopdracht in het funderend onderwijs van kracht geworden, waardoor de regering nu extra eisen stelt aan het burgerschapsonderwijs op scholen.

Naslagwerk

Om de scholen te helpen bij het vormgeven van het onderwijs in (wereld)burgerschap, publiceerde Bram Eidhof op verzoek van Unesco en Nuffic een Wereldburgerschapseditie van zijn Handboek Burgerschapsonderwijs. Het boek vormt een naslagwerk voor ieder die bezig is met wereldburgerschap: Hoe verwerk ik dit in mijn missie en visie? Hoe kies ik voor een goede aanbieder van lesmateriaal? Hoe voer ik lastige gesprekken? Wat voor soort opdrachten kan ik kiezen? Hoe zorg ik voor kwaliteit? En aan de andere kant biedt het boek inspiratie: in het boek vertellen leraren, leerlingen en schoolleiders hoe zij op hun school Wereldburgerschap vormgeven. De voorbeelden komen uit VMBO, Havo en VWO, van scholen met zeer verschillende populaties en in verschillende regio’s.

Loading...