Webinar: immaterieel erfgoed in de klas

Webinar: immaterieel erfgoed in de klas

21 juni 2021
Online via Zoom

Altijd al eens willen weten hoe je in de wiskundeles aandacht kunt besteden aan Unesco? Of wat het Poldermodel te maken heeft met immaterieel erfgoed? Hoe je ambachten en tradities die de leerlingen kennen uit hun omgeving kunt inzetten om gewone schoolvakken dichterbij te brengen? 

ENGLISH BELOW

Op 21 juni  organiseert de Nederlandse Unesco Commissie in samenwerking met Unesco Parijs een webinar over levend erfgoed. Tijdens het webinar laten leraren zien hoe zij in de klas werken met immaterieel erfgoed, en presenteert Unesco een resource kit waarmee iedereen zelf aan de slag kan.

In 2019 en 2020 organiseerden Unesco en de EU een grootschalig project rond levend erfgoed: “Engaging youth for an inclusive and sustainable Europe: raising awareness for and learning with intangible cultural heritage in European schools.”

Leraren en leerlingen uit heel Europa werkten samen aan projecten waarbij immaterieel erfgoed gekoppeld werd aan schoolvakken. Het idee hierachter is dat je schoolvakken heel dichtbij de leerlingen kunt brengen door ze te combineren met immaterieel erfgoed.

Eén van de Europese workshops die binnen dit project plaatsvond, was in maart 2020 in Rotterdam. Daar lieten de leraren en leerlingen zien hoe ze op hun school aan de slag waren gegaan. Twee van hen laten ook de 21e zien hoe zij te werk zijn gegaan. 

Zeno van der Zalm van het Leo Kanner College in Leiden zette bijvoorbeeld het poldermodel in bij zijn lessen, en beschreef hoe dat in Nederland door veel mensen als erfgoed wordt ervaren. Ook bezocht hij met zijn leerlingen Den Haag, en liet de praktijk van het poldermodel zien.

Olympia Orphanidou uit Cyprus geeft wiskunde, en laat zien hoe je ook bij de bèta-vakken op een heel goede manier immaterieel erfgoed kunt inzetten. 

De ervaringen uit het project zijn nu vertaald naar een resource kit, zodat leraren zelf aan de slag kunnen met vergelijkbare projecten. Die kit wordt op 29 juni officieel gepresenteerd, in het webinar krijgen we alvast een preview. Het webinar van 21 juni laat docenten en andere betrokkenen aan het woord.

Voorlopig Programma:

  • Opening en welkom
  • Video over het project
  • Korte presentatie over de aanpak
  • Presentatie van twee van de projecten: Olympia Orphanidou (Griekenland) en Zeno van der Zalm (Nederland)
  • Presentatie van de resource kit
  • Discussie

De Zoom sessie is vol, maar de Live Stream is vanaf 15:00 te volgen via YouTube. 

Het webinar is Engelstalig.

ENGLISH

Have you always wanted to know how to bring maths lessons closer to your students? Did you know that using living heritage in your lessons will enhance the students’ experience? That you can use crafts or traditions in many lessons and thus create cross-disciplinary projects?

On June 21st The Netherlands National Commission for Unesco and Unesco organise a webinar on living heritage and education. Teachers show how they use intangible cultural heritage in their lessons, and Unesco presents a resource kit for all teachers.

In 2019 and 2020 Unesco and the EU organized a project on living heritage: “Engaging youth for an inclusive and sustainable Europe: raising awareness for and learning with intangible cultural heritage in European schools.”

Teachers and students from all over Europe collaborated in projects where living heritage was integrated in their teaching and learning.

One of the workshops held during the projects was in Rotterdam, in May 2020. Teachers and students showed the first results of their projects. In the webinar they will tell you all abour their experiences.

Zeno van der Zalm, teacher at Leo Kanner College in Leiden used the Dutch “poldermodel” in his lessons. He described what the term Poldermodel means and how many people in the Netherlands consider that part of their heritage. He took his students to The Hague, to visit the heart of Dutch Democracy.  

Olympia Orphanidou from Cyprus is a maths teacher and truly believes that STEM subjects are ideal for the introduction of intangible cultural heritage in Schools and will do her best to demostrate this to the STEM teachers attending the workshop.

The lessons learned in this project have been further developed into a resource kit which will be officially presented on June 29th. Attendees of the workshop will be able to get to know the resource kit beforehand, and can use it for their own teaching.

Preliminary Programme:

  • Opening remarks
  • Short film on the project 5-7 min
  • General presentation of the project and the approach
  • Presentation of 2 pilot projects: Olympia Orphanidou (Cyprus) and Zeno van der Zalm (The Netherlands)
  • Presentation of the materials
  • Discussion/Q/A

You can follow the Live Stream Here via YouTube. The Zoom session is fully booked.

Working language will be English

Image
Logo Unesco en EU
Loading...