Hoe kun je stereotypen in schoolboeken voorkomen?

Hoe kun je stereotypen in schoolboeken voorkomen?

Stereotypen in schoolboeken beïnvloeden het verwachtingspatroon van kinderen. Er is nu een handleiding voor uitgevers om stereotypen te voorkomen. 

Jongens kiezen vaker voor technische richtingen en zijn zekerder over hun wetenschappelijke vaardigheden. Hoe komt dat? Kinderen uit etnische minderheden lopen meer kans om voortijdig de school te verlaten. Waarom?

Impliciete boodschappen

Onderzoek wijst uit dat impliciete boodschappen over geslacht en etniciteit hier iets mee te maken kunnen hebben. Deze boodschappen beïnvloeden de manier waarop we denken over onszelf en over wat we kunnen worden. Dit kan ertoe leiden dat kinderen hun potentieel niet waarmaken.

Daudi van Veen en Tessa van de Rozenberg uit de onderzoeksgroep van professor Judi Mesman hebben een coderingssysteem ontwikkeld om één bron van stereotypen in het bijzonder te onderzoeken, namelijk schoolboeken. Zij analyseerden Nederlandse taal- en wiskunde schoolboeken voor de brugklas. Vooral op deze leeftijd worden kinderen beïnvloed door etnische en genderstereotypen. Alle Nederlandse uitgevers namen deel aan het onderzoek.

De resultaten onthulden subtiele maar consistente etnische en genderstereotiepe patronen. Vrouwelijke personages werden bijvoorbeeld minder vaak afgebeeld met een baan en personages met een etnische minderheidsachtergrond hadden vaak minder prestigieuze banen. De resultaten van dit onderzoek werden breed uitgemeten in de nationale media en leidden zelfs tot kamervragen.

Handleiding

De groep heeft nu het coderingssysteem omgezet in een diagnostisch instrument: een handleiding waarmee uitgevers van schoolboeken hun eigen boeken kritisch kunnen analyseren. Op deze manier hopen zij dat meer kinderen in staat zullen zijn om hun volledige potentieel te realiseren, ongeacht hun geslacht of etnische achtergrond.  

De handleiding is hier te vinden.

Loading...