De Forth brug

Forth Bridge at dusk. (Foto: CC/Flickr.com | Hilts uk)
Icon _K310787 . (Foto: CC/Flickr.com | Ross G. Strachan Photography)
Forth Bridges. (Foto: CC/Flickr.com | Chen Haohsuan)
14-293 The Forth Bridge seen from North Queensferry station. (Foto: CC/Flickr.com | Clive G')
19960606 08 Firth of Forth Bridge. (Foto: CC/Flickr.com | David Wilson)
Forth Bridge. (Foto: CC/Flickr.com | SR Photies)
Forth Rail Bridge. (Foto: CC/Flickr.com | Hilts uk)
Sunset over Forth Bridges. (Foto: CC/Flickr.com | Grumbleduke)

Geschiedenis
De Forth Bridge is een spoorbrug in Schotland. Ze werd geopend in 1890 en wordt nog steeds gebruikt voor treinverkeer. De brug is ruim 2,5 kilometer lang. Het was de eerste grote brug ter wereld met meerdere overspanningen die als een soort hefarmen werken (cantilevers). De bouw was bijzonder voor die tijd, met nieuwe technieken en materialen zoals zacht staal. De brug was toen de langste in zijn soort. Het nog altijd een voorbeeld van knap ingenieurswerk uit de tijd dat spoorwegen steeds belangrijker werden.

Unieke Kenmerken
De brug is makkelijk te herkennen door de rode kleur en het industriƫle uiterlijk. Je ziet goed hoe de brug is opgebouwd, want alle onderdelen van de constructie zijn zichtbaar. De brug bestaat uit drie hoge torens die met elkaar verbonden zijn door hangende delen. Samen vormen ze stevige overspanningen over het water. De brug is gemaakt van duizenden tonnen staal, en alles is met klinknagels aan elkaar bevestigd. Door het slimme ontwerp en de enorme grootte van de Forth Bridge wordt het gezien als een meesterwerk uit de 19e eeuw.
 

Meer informatie op de internationale site van Unesco
Verenigd Koninkrijk
Loading...