
De scholen kwamen in twee groepen diverse keren bij elkaar om te werken aan de leerlijn. De ene groep focuste iets meer op vmbo en havo, de andere op havo en vwo. Bureau Common Ground, dat de groepen begeleidde, vroeg de docenten ook nadrukkelijk naar hun persoonlijke drijfveren.
Aan het hart gaan
Als het bijvoorbeeld ging over learning to live together, één van de pijlers onder het scholennetwerk, bespraken de docenten welke onderwerpen of leerdoelen hen daarbij het meest aan het hart gingen. Polarisatie, klimaat, luisteren naar elkaar, fake news kunnen herkennen, het gevoel hebben dat ook jij als individu invloed kunt hebben. De docenten waren het er over eens dat er een gevoel van positiviteit nodig is, van vertrouwen dat je zelf iets kunt veranderen.
Pijlers
Hoe zien we dat terug in de leerlijnen? Bijvoorbeeld aan de drie pijlers binnen de leerlijnen. Die worden per leerjaar, per schooltype uitgewerkt en laten ruimte voor de door de docenten benoemde thema's:
Pijler A: kritisch en maatschappelijk denken
Pijler B: democratie, basiswaarden en democratisch handelen
Pijler C: diversiteit, om kunnen gaan met verschillen en conflict
Wettelijke eis
En vanwaar de vraag om te komen tot een leerlijn wereldburgerschap?
Als eerste is het sinds 2021 een wettelijke eis: scholen moeten aan de onderwijsinspectie een doorlopende leerlijn burgerschap kunnen laten zien. De Unesco-scholen vullen die in met wereldburgerschap. Bovendien zorg je er zo voor dat het curriculum goed samenhangend is, de doelen duidelijk zijn en je meer bereikt door de focus en diepgang die je aanbrengt.
Alle Unesco-scholen hebben de leerlijnen gekregen en kunnen die gebruiken op school. Zij kunnen nu aan de slag met de volgende stap: de leerlijn op school laten inburgeren.
Negen scholen
Met speciale dank aan de negen scholen die de leerlijn bouwden: RSG Tromp Meesters (Steenwijk), Maaswaal college (Wijchen), Berlage Lyceum (Amsterdam), Lyceum Sancta Maria (Haarlem), Alfrink College (Zoetermeer), Norbertus Gertrudis Lyceum (Roosendaal), CC Nassau Veluwe (Harderwijk), Panora Lyceum (Doetinchem), Porta Mosana College (Maastricht). En aan Bram Eidhof, Marieke van der Gaag en Hester Radstake van Bureau Common Ground voor de deskundige begeleiding.