Overslaan en naar de inhoud gaan

UNESCO Scholendag 2025

Marieke Brugman
14 oktober 2025 Inholland Den Haag, Theresiastraat 8

Concept programma

Locatie: Inholland Den Haag, Theresiastraat 8 

Bijeenkomst voor leerlingenwerkgroepen

10:00 - 12:00 bijeenkomst voor leerlingenwerkgroepen georganiseerd door de UNESCO Jongerencommissie
Aanmeldingsformulier voor LEERLINGEN


Middagprogramma voor schoolcontactpersonen

Aanmeldingsformulier voor het middagprogramma 

12:00 - 12:45 lunch 
13:00 - 13:45 welkom en keynote 
14:00 - 16:30 deelsessies 
16:30 - 17:30  borrel


Onderwerpen deelsessies

  1. UNESCO-merkgids 
    Hoe kunnen scholen zichtbaar maken dat ze een UNESCO school zijn? Hoe leg je kort uit wat UNESCO is en doet en waarom je lid bent van het netwerk? Wat mag er wel en niet met het logo? 
    De nieuwe UNESCO-merkgids helpt je daarmee. 
    Martijn van Eck, Communicatieadviseur bij de Nederlandse UNESCO Commissie, geeft een toelichting en beantwoordt vragen.
     
  2. Burgerschap als zelfstandig vak
    Het Globe College (VO) oogstte tijdens de collegiale visitatie afgelopen schooljaar lof voor hun aanpak met burgerschap als zelfstandig vak. Maurits IJzendoorn komt vertellen hoe dat in zijn werk gaat: “Wereldburgerschap is een vak waarin leerlingen thematisch actuele maatschappelijke thema’s onderzoeken vanuit historisch, cultureel en sociaal perspectief. Ze leren kritisch nadenken, eigen standpunten innemen en zich verhouden tot anderen in een diverse wereld. Door te werken aan projecten zoals debatten, simulaties en creatieve opdrachten, ontwikkelen leerlingen vaardigheden als samenwerken, reflecteren, argumenteren en participeren. Op deze manier leren ze niet alleen over de samenleving, maar vooral ook hoe ze daar actief en bewust aan kunnen bijdragen als betrokken burgers.”
     
  3. AI in de klas: kan dat wel? 
    Kunstmatige intelligentie kan een interessante tool zijn, maar het verandert wel het onderwijs. Adviseur van de UNESCO Commissie Jon Verriet gaat met je in gesprek over de dilemma's die docenten tegenkomen, en over de ethische principes die leidend kunnen of moeten zijn bij de inzet van AI.
     
  4. United World College 
    UWC (United World Colleges) is een wereldwijde beweging die van onderwijs een kracht maakt om mensen, naties en culturen te verenigen voor vrede en een duurzame toekomst. Onze missie is om jonge mensen te inspireren om hun talenten en energie te gebruiken om positieve verandering te creëren, ongeacht de paden die ze kiezen in het leven. Op de UNESCO Scholendag delen we onze ervaringen.
     
  5. Ingewikkelde gesprekken en waardengericht onderwijs
    Waardengericht onderwijs vanuit de UNESCO-idealen bij de Hogeschool Rotterdam, en zo in gesprek blijven met leerlingen, collega’s en studenten. Daarvoor hanteren wij het ‘platform’ begrip waarbij de centrale vraag is: hoe kun je een (digitaal) platform creëren dat tegelijk een beweging is, universele waarden en mensenrechten uitdraagt en beweging brengt in starre structuren binnen de organisatie? 

    We bespreken twee voorbeelden: 
    De Hogeschool Brede Leer-Werk-Gemeenschap Gaza: dit (interne digitale) platform fungeert voor de complexe ethische aspecten rondom het Palestina/Israël conflict.
    History Matters: een thema waarbij het koloniaal verleden van Nederland en de maatschappelijke ontwikkelingen omtrent het slavernijverleden in onderwijs hun vorm krijgen. Het motto is dat wij niet alleen bezig zijn om een student een beroep te leren maar ons ook ontvankelijk te maken op het beroep dat wordt gedaan op de (toekomstige) beroepskracht zelf of ons instituut als hogere beroepsopleiding vanuit de samenleving.
     
  6. Anne Frank Stichting 
    De Anne Frank Stichting maakt lesmateriaal en geeft workshops en trainingen over onder andere Anne Frank, de Tweede Wereldoorlog, de Holocaust, antisemitisme en vooroordelen. Dit doen we voor jongeren en professionals.
     
  7. UNESCO-themadagen of -weken
    Een mooie manier om te focussen op een UNESCO-onderwerp. Maar hoe pak je het aan? 
    Voorbeelden uit de praktijk. ROC Mondriaan organiseerde een UNESCO-diner en MBO Amersfoort een Meet the World-week. Beide voorbeelden kunnen voor alle schooltypen een inspiratiebron zijn!
     
  8. How to: een leerlingenwerkgroep UNESCO
    Hoe stimuleer je leerlingen om zich aan te sluiten bij de UNESCO-werkgroep op school? En wat voor projecten kunnen zij doen, die goed passen bij zowel de school als bij UNESO? 

    Veel UNESCO Scholen hebben een leerlingenwerkgroep. Zij kunnen een belangrijke rol spelen in zichtbaarheid en draagvlak op school. Het Christelijk Gymnasium Utrecht heeft een actieve werkgroep. Rudolf Burggraaf-Wingens coördineert de werkgroep en deelt zijn ervaringen.
     

  9. Draagvlak creëren voor (wereld)burgerschap op school
    Hoe zorg je ervoor dat (wereld)burgerschap niet alleen “iets van jou” is, maar iets van het hele team? In deze interactieve workshop ontdek je hoe je collega’s meekrijgt in het ontwikkelen van een gezamenlijke visie en aanpak rond burgerschap.
    Of je nu start met burgerschapsonderwijs of al ervaring hebt: deze workshop geeft je frisse ideeën, concrete tools én motivatie om samen met je collega’s het verschil te maken.

    Doe mee en maak van (wereld)burgerschap een gedragen en levend onderdeel van jullie schoolcultuur! Ömer Demirözcan, Metis Montessori Lyceum en Hogeschool van Amsterdam