Onderwijs voor iedereen

In september 2015 spraken de lidstaten van de VN af om samen te werken in het bereiken van de Sustainable Development Goals (SDG's). Doel vier daarvan luidt "to ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all"
UNESCO is de uitvoerder van dit onderwerp, publiceerde het Framework for Action, en publiceert de resultaten in het jaarlijkse Global Education Monitoring Report. 

De Nationale UNESCO Commissie organiseert de jaarlijkse Nederlandse lancering van het Global Education Monitoring Report en volgt de ontwikkelingen rond SDG4 op de voet.  

De Nationale UNESCO Commissie heeft in het kader van de Millenniumdoelstellingen en de Sustainable Development Goals een aantal initiatieven gesteund op het gebied van kwaliteitsverbetering van het onderwijs. 

News & backgrounds

GASTCOLUMN – Robert Schuwer, Unesco-leerstoelhouder aan Fontys Hogescholen, waarschuwt dat open vormen van onderwijs, zoals Open Educational Resources en Massive Open Online Courses, te veel gericht zijn op het hoger onderwijs en zo de kloof tussen de ‘haves’ en ‘have-nots’ vergroten in plaats van deze helpen te overbruggen.

Unesco roept al haar lidstaten op om nominaties in te dienen voor twee prijzen die de organisatie geeft aan bijzondere projecten die in het teken staan van ‘geletterdheid’. Het overkoepelend thema voor de prijzen van dit jaar is ‘geletterdheid en de ontwikkeling van vaardigheden’. 

Op 20 februari 2018 presenteren de Rutu Foundation, de Universiteit van Amsterdam en Werkplaats Onderwijs Onderzoek Amsterdam een nieuw boek met visies, ervaringen, problemen én best practices op het gebied van meertaligheid in het onderwijs.

Op 23 november organiseerde de Unesco Commissie de Nederlandse lancering van het Global Education Monitoring Report 2017/8, een jaarlijks Unesco-rapport over de wereldwijde stand van zaken in het onderwijs. Thema dit jaar was ‘verantwoordelijkheid’. Wie is ervoor verantwoordelijk dat iedereen gelijke toegang heeft tot kwaliteitsvol onderwijs?

Op 24 oktober is het Global Education Monitoring Report (GEMR) 2017/8 verschenen, waarin Unesco verantwoording aflegt over de voortgang in het bereiken van het onderwijsdoel van de Sustainable Development Goals, SDG 4.

Van 18 t/m 20 september heeft Unesco in Ljubljana het tweede Wereldcongres over OER georganiseerd. OER oftewel Open Educational Resources zijn een belangrijk hulpmiddel om VN-doelstelling ‘Kwaliteitsonderwijs voor Iedereen’, te behalen. Unesco-leerstoelhouder Robert Schuwer doet verslag. 

Video

Twitter @UNESCO_NL/education-for-all