UNESCO Wereldwijd

UNESCO, de United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization is opgericht in 1945. UNESCO gebruikt de werkterreinen onderwijs, wetenschap, cultuur en communicatie om de doelstellingen van de Verenigde Naties te realiseren, namelijk: ontwikkeling van universele waarden en verbetering van de leefomstandigheden van alle mensen ter wereld.

UNESCO is, net als de Verenigde Naties, een organisatie van lidstaten. De lidstaten beslissen over de koers die de organisatie moet varen. Twee maal per jaar komt een selectie van de lidstaten bijeen om beslissingen te nemen over de programma's en de organisatie van UNESCO. Deze Uitvoerende Raad houdt toezicht op de uitvoering van de meerjarenplannen en bereid nieuw beleid voor. In de Uitvoerende Raad zitten 58 landen, die ieder voor vier jaar worden benoemd.

Uitkomsten

Op dit moment zijn 195 landen lid van UNESCO. Daarnaast hebben 9 landen een geassocieerd lidmaatschap.

Nieuws

Antropoceen, Technosfeer, De Grote Versnelling, Zesde Uitstervingsgolf – er wordt veel geschreven over deze concepten, zowel in de pers als in wetenschappelijke tijdschriften. Maar wat betekenen deze termen precies? In de Unesco Courier, het kwartaalblad van Unesco, volop aandacht voor deze ideeën en wat we ermee kunnen.

Voor de periode medio april tot en met eind augustus 2018 is de Nederlandse Unesco Commissie op zoek naar een stagiair ‘erfgoed in crisissituaties’ voor 32-36 uur per week.

In de laatste Unesco Courier – het kwartaalblad van Unesco – staat deze keer het onderwijs centraal. En dan met name de bijdrage die onderwijs kan leveren aan een betere wereld.

Unesco zoekt kandidaten voor de Japan-prize on Education for stustainble development, een prijs voor excellente projecten en programma's die het onderwijs en het leren voor duurzame ontwikkeling verder brengen. 

OPINIE – In haar column schrijft Andrée van Es dat de discussie over de Stelling van Amsterdam een mooie metafoor is voor de ontwikkelingen in en rond Unesco. “Je kunt niet van twee walletjes eten, [...] op de Werelderfgoedlijst staan kent verplichtingen en beperkingen”.

Tijdens de Algemene Conferentie van Unesco in november 2017 organiseerde de Nederlandse Permanente Vertegenwoordiging een side event over de impact die robotica en kunstmatige intelligentie (AI) op de mens hebben. Een kort verslag.

Video

Introductiefilm UNESCO (gericht op jongeren)

Twitter @unesco