Onderwijs voor iedereen

In september 2015 spraken de lidstaten van de VN af om samen te werken in het bereiken van de Sustainable Development Goals (SDG's). Doel vier daarvan luidt "to ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all"
UNESCO is de uitvoerder van dit onderwerp, publiceerde het Framework for Action, en publiceert de resultaten in het jaarlijkse Global Education Monitoring Report. 

De Nationale UNESCO Commissie organiseert de jaarlijkse Nederlandse lancering van het Global Education Monitoring Report en volgt de ontwikkelingen rond SDG4 op de voet.  

De Nationale UNESCO Commissie heeft in het kader van de Millenniumdoelstellingen en de Sustainable Development Goals een aantal initiatieven gesteund op het gebied van kwaliteitsverbetering van het onderwijs. 

Nieuws

Op 23 november organiseerde de Unesco Commissie de Nederlandse lancering van het Global Education Monitoring Report 2017/8, een jaarlijks Unesco-rapport over de wereldwijde stand van zaken in het onderwijs. Thema dit jaar was ‘verantwoordelijkheid’. Wie is ervoor verantwoordelijk dat iedereen gelijke toegang heeft tot kwaliteitsvol onderwijs?

Op 24 oktober is het Global Education Monitoring Report (GEMR) 2017/8 verschenen, waarin Unesco verantwoording aflegt over de voortgang in het bereiken van het onderwijsdoel van de Sustainable Development Goals, SDG 4.

Van 18 t/m 20 september heeft Unesco in Ljubljana het tweede Wereldcongres over OER georganiseerd. OER oftewel Open Educational Resources zijn een belangrijk hulpmiddel om VN-doelstelling ‘Kwaliteitsonderwijs voor Iedereen’, te behalen. Unesco-leerstoelhouder Robert Schuwer doet verslag. 

23
nov

Nederland heeft zich gecommitteerd aan de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties. De onderwijsdoelstelling (SDG4) is om tegen het jaar 2030 toegankelijk en hoogwaardig onderwijs te verzorgen voor iedereen. Maar doen we dat ook? 

Wetenschapper Jos Rikers promoveerde onlangs op de relatie tussen onderwijs en ontwikkeling. Om die relatie te kunnen versterken, bracht hij in zijn onderzoek drie indicatoren in beeld: toegankelijkheid van onderwijs, kwaliteit van onderwijs en kostenefficiëntie.

In The World's Largest Lesson werken scholen van over de hele wereld samen aan het realiseren van de Duurzame Ontwikkelingsdoelen (SDG's). Dat moet in de week van 18 september leiden tot daadwerkelijk de grootste les ter wereld. 

Video

Twitter @UNESCO_NL/education-for-all