Unesco-thema's in de vakkenplanners: collegiale visitatie De Ring van Putten

Unesco-thema's in de vakkenplanners: collegiale visitatie De Ring van Putten

Vlak voor de kerstvakantie ontving Unesco-school De Ring van Putten uit Spijkenisse een aantal docenten van andere scholen voor een online collegiale visitatie. De Ring van Putten is formeel nog oriëntatieschool: de aanmelding ligt voor bij het hoofdkantoor van Unesco in Parijs.

Een mooi moment om de eerste anderhalf jaar als Unesco-oriëntatieschool te evalueren.

Internationalisering is een speerpunt voor deze school, dat vooral in projecten tot uiting komt. Het rooster is zo ingericht dat leerlingen ruimte hebben om op eigen initiatief voor projecten in te schrijven. Daarnaast probeert men de Unesco-thema’s in de vakken te verankeren. Ze maken dat heel mooi inzichtelijk door bijvoorbeeld in de lesplanners de thema’s binnen vakken te benoemen. De school vindt het belangrijk om de leerlingen de Unesco-waarden mee te geven.

De bezoekers zijn vol lof over de sterk ingezette projecten, en de aandacht voor brede zichtbaarheid van het Unesco-profiel.

De school geeft zelf aan dat er nog wat te winnen valt op gebied van draagvlak en verankering in vakken, met een meer evenwichtige verdeling van aandacht over leerjaren. Op dit gebied is er al wel veel bereikt met de planners en betrokkenheid van de directie in de werkgroep. Daarnaast, zo adviseerde de visitatiecommissie, is het verstandig om juist in deze drukke tijden met extra Coronastress erbij rustig aan te doen met ‘draagvlak creëren’. Starten met enthousiaste leerlingen in een leerlingenwerkgroep kan al een goede motor zijn, ook omdat het een manier is om docenten te ontlasten bij het organiseren van activiteiten. Bovendien hebben leerlingen vaak leuke creatieve ideeën.

Een van de bezoekers suggereert om ‘Internationalisering’ te labelen als ‘Wereldburgerschap’: internationalisering klinkt misschien wat meer alsof de blik voornamelijk naar buiten gericht is, terwijl de Unesco-waarden zowel binnen als buiten de school van toepassing zijn. En daarmee is het makkelijker onderdeel te maken van de schoolvakken. Een andere tip ging over werken met immaterieel erfgoed uit eigen regio: zo breng je een Unesco-onderwerp heel dichtbij.

Tot slot adviseerden de bezoekers om het lidmaatschap van het netwerk zo veel mogelijk te benutten door juist met de andere Unesco-scholen in contact te blijven, samen te werken en ervaringen uit te wisselen.

Loading...