Voormalig Unesco Chair in Open Education

Voormalig Unesco Chair in Open Education

Sinds 2023 is deze leerstoel niet langer actief. 

 

Prof. dr. Marco Kalz

Image
Marco Kalz (Foto: Open Universiteit)

Sinds januari 2017 heeft de Open Universiteit een leerstoel ingesteld, die onderzoek doet naar Open Education. Prof. dr. Marco Kalz is leerstoelhouder. De chair doet onderzoek naar het toegankelijk maken van (hoger) onderwijs met behulp van digitale technologieën. 

Kalz: “Een van de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen van de Verenigde Naties is dat in 2030 alle mensen onderwijs moeten krijgen van goede kwaliteit en dat iedereen de mogelijkheid moet hebben een leven lang te leren (SDG 4). Digitale technologie kan daaraan een belangrijke bijdrage leveren. Denk maar aan open onderwijs en de massale open cursussen als MOOCs.” De leerstoel heeft als bijzonder aandachtspunt de socio-economische en culturele dimensie van open onderwijs. “De technologie biedt kansen, maar tegelijkertijd moeten we opletten dat we mensen die minder computervaardig zijn of minder toegang hebben tot ict niet uit het oog verliezen.”, aldus Kalz.

Kennisinfrastructuur

Daarnaast is er speciale aandacht voor de betekenis van massale open cursussen (MOOCs) als een basale kennisinfrastructuur om de grootste maatschappelijk problemen van deze tijd op te lossen. Kalz: “We willen met internationale partners bouwen aan deze kennisinfrastructuur. Samen moeten we kijken welke kennis en vaardigheden er nodig zijn om doelgericht maatschappelijke problemen op te lossen. Daarbij spreken we ook wel van glocal problemen: problemen met een globale impact waarvoor de oplossing ligt in lokale activiteiten. De kennis en vaardigheden om dat soort problemen op te lossen moeten voor iedereen toegankelijk zijn.

Tweede Unesco-leerstoel

Voor de Open Universiteit is dit de tweede Unesco-leerstoel. Eerder al kende Unesco de leerstoel ‘Kennis transfer voor duurzame ontwikkeling met behulp van ICTs’ toe aan de Open Universiteit.

Loading...