Laat werelderfgoed nieuwe generaties inspireren

Laat werelderfgoed nieuwe generaties inspireren

Het Amerikaanse lifestyle- en modemerk Supreme dropte recent de wereldberoemde Rood-blauwestoel van Gerrit Rietveld (1888-1964) in een rood-witte uitvoering, met daarop groot het logo van het merk.

Ter gelegenheid van de lancering werd de stoel gefotografeerd in het Rietveld Schröderhuis in Utrecht. Dit gebouw wordt beschouwd als een architectonisch meesterwerk en staat sinds 2000 ingeschreven op de Unesco-Werelderfgoedlijst. De foto op Instagram kreeg al meer dan 100.000 likes. De reacties op het account van het Centraal Museum waren minder positief:  ‘De grote uitverkoop is begonnen!’ en ‘Gerrit zou zich omdraaien in zijn graf’. De herinterpretatie van Supreme wordt gevoeld als een aanval op het erfgoed, een commercieel affront.

Werelderfgoed als inspiratie

Het gebruik van werelderfgoed als referentie of inspiratie door de modewereld is bepaald niet nieuw. De unieke en universele waarde van dit erfgoed maakt het tot een van de allerbelangrijkste inspiratiebronnen voor kunstenaars en ontwerpers. Het Italiaanse merk Dolce & Gabbana bracht met hun herfst/winter collectie van 2013 een ode aan de vroegchristelijke monumenten van Ravenna (ingeschreven in 1996). De show toonde talloze gouden jurken, bedekt met afbeeldingen die rechtstreeks leken te zijn ontleend aan de 6e-eeuwse Byzantijnse mozaïeken van de San Vitale basiliek.

“Laten we herinterpretatie en herdefinitie van ons erfgoed verwelkomen”
– Lisanne Bedaux –

De Spaanse Trappen, onderdeel van de historische binnenstad van Rome (ingeschreven in 1980), dienden afgelopen zomer als catwalk voor de show van modehuis Valentino. En een van de meest populaire ontwerpers van dit moment, Simon Porte Jacquemus, bracht onlangs samen met superster Dua Lipa een bezoek aan het huis en de studio van de Mexicaans architect Luis Barragán (ingeschreven in 2004). Op Instagram deden zij uitgebreid verslag van hun inspirerende ervaring.

Liberalisering van erfgoed

Skateshop Supreme transformeerde in een paar jaar van klein winkeltje tot een streetwearlabel van miljoenen. Ook Nederlandse merken doen het internationaal goed op dit gebied: Daily Paper en Patta groeiden in een mum van tijd uit tot wereldspelers. De grondleggers zijn veelal jonge mensen met een biculturele achtergrond voor wie de meeste deuren lang gesloten bleven. In korte tijd hebben ze de, van oudsher zeer hiërarchische, modewereld opengebroken. Inmiddels bepalen zij de trends. De opmars van streetwearlabels staat daarmee symbool voor de verschuiving van de macht. De toe-eigening van Supreme van de Rood-blauwestoel is een treffend voorbeeld van deze machtsverschuiving en de liberalisering van ons erfgoed. Als we werelderfgoed toekomstbestendig willen maken kunnen we niet om deze nieuwe partijen heen. Laten we herinterpretatie en herdefinitie van ons erfgoed verwelkomen. Zeker als we daarmee een andere, veel jongere doelgroep, kunnen aanspreken.

Loading...