Bergspoorwegen van India

Nilgiri Mountain Railway. (Foto: CC/Flickr.com | Siddharta Govindaraj)
Nilgiri Mountain Railway. (Foto: CC/Flickr.com | lampel)
Nilgiri Mountain Railway. (Foto: CC/Flickr.com | _Adam_)
Train on the move - 2. (Foto: CC/Flickr.com | Paul Simpson)
Train on the move - 3. (Foto: CC/Flickr.com | Paul Simpson)
Train on the move - 1. (Foto: CC/Flickr.com | Paul Simpson)
2009, Darjeeling. (Foto: CC/Flickr.com | xeeliz)
2009, Darjeeling. (Foto: CC/Flickr.com | xeeliz)

De Darjeeling Himalayan Railway – geopend in 1881 – was de eerste (en meest opmerkelijke) bergoplopende passagiersspoorweg. Het ontwerp zat vol gedurfde en ingenieuze technische oplossingen, om een effectieve spoorverbinding te realiseren over het mooie, bergachtig gebied. De Nilgiri Mountain Railway – een 46 kilometer lange monorail in Tamil Nadu – werd in 1854 ontworpen, maar de locatie was zo bergachtig dat de bouw pas in 1891 kon beginnen en voltooid werd in 1908. De Kalka Shimla Railway – een 96 kilometer lange monorail – werd halverwege de 19e eeuw gebouwd voor de hooggelegen stad Shimla. Alle drie de spoorwegen zijn nog volledig operationeel.

Meer informatie op de internationale site van Unesco
India
Loading...