Tien tips voor leren op afstand wanneer de scholen gesloten zijn

Tien tips voor leren op afstand wanneer de scholen gesloten zijn

Vanwege de coronacrisis en het wereldwijd sluiten van de scholen stelde Unesco tien tips op die kunnen helpen bij het geven van onderwijs op afstand.

1. Kijk naar de omstandigheden en kies de ict-toepassingen die daar bij passen 

De keuze voor een ict-toepassing hangt af van de situatie. De betrouwbaarheid van de stroomvoorziening en van wifi zijn niet overal hetzelfde. Dit geldt ook voor de kennis en vaardigheden van leerlingen en leraren. 

2. Zorg dat iedereen mee kan doen met digitaal leren

Voor bijvoorbeeld mensen met een handicap of met een lager inkomen is toegang tot digitale programma’s niet vanzelfsprekend. Zorg dat er toegang is tot geschikte applicaties en kijk ook of het mogelijk is om apparaten uit te lenen. 

3. Denk aan de bescherming en beveiliging van data en privacy 

Controleer de beveiliging van websites wanneer je bestanden uploadt en wanneer je ze deelt met andere mensen. Controleer ook of online omgevingen zorgvuldig omgaan met persoonlijke gegevens van de gebruikers. 

4. Besteed eerst aandacht aan psychologische belemmeringen 

De plotselinge verandering van leven en werken in een groep naar een meer geïsoleerd bestaan kan psychologische uitdagingen met zich meebrengen. Probeer mensen met elkaar in contact te brengen, zorg dat ze zich veilig en gezien voelen en ga vanaf die basis onderwijzen. 

5. Maak een schema

Bedenk eerst hoe lang je denkt dat deze situatie van leren op afstand gaat duren en wat je prioriteit is: leerlingen nieuwe dingen bijbrengen of bestaande kennis verdiepen. 
Pas de keuze voor een methode aan op de situatie en de verwachte duur van de schoolsluiting. 
Maak een schema dat past bij de omstandigheden: onderwijsniveau, behoeften van de leerlingen en beschikbaarheid van ouders. Vermijd methodes die een groot beroep doen op face-to-face onderwijs. 

6. Ondersteun leraren en ouders bij het gebruik van digitale applicaties

Niet iedereen is even handig met ict. Probeer leraren en ouders instructies en steun te geven en faciliteiten te bieden. 

7. Zorg dat je niet te veel verschillende applicaties en platforms biedt 

Kijk welke middelen beschikbaar en gemakkelijk toegankelijk zijn, zowel om gezamenlijk te kunnen werken als om op een zelf gekozen moment te werken. Probeer een overdosis aan te downloaden bestanden en probeersessies van nieuwe applicaties te vermijden. 

8. Maak afspraken over het afstandsleren en bewaak de studievoortgang van de leerlingen

Maak afspraken met ouders en leerlingen over het leerproces. Ontwikkel manieren om de voortgang van de leerlingen te kunnen zien en vraag ook om hun feedback. Vermijd een te grote rol voor ouders – vraag hen bijvoorbeeld niet het werk in te scannen en op te sturen.

9. Zorg ervoor dat de lengte van een opdracht past bij de leeftijd van de leerling
 
Let vooral bij het livestreamen van lessen op dat een les niet te lang duurt – bij basisschoolleerlingen niet langer dan 20 minuten, bij middelbare scholieren niet langer dan 40 minuten. Houd rekening met de mate van zelfsturing en metacognitieve vaardigheden die je van die specifieke leeftijdsgroep mag verwachten. 

10. Houd contact en creëer groepsgevoel

Zorg ervoor dat leerlingen, leraren en ouders met elkaar in contact kunnen komen over hun gevoelens in deze situatie: bied hen de mogelijkheid te praten over de ingewikkelde dingen die ze tegenkomen. Denk daarbij aan een gevoel van hulpeloosheid, behoefte om ervaringen uit te wisselen, strategieën om leerlingen te helpen als de stof of de situatie moeilijk is.

Loading...