5
okt

Unesco-scholendag 2017

Inholland Den Haag, Theresiastraat 8
Op Wereld Lerarendag ontmoeten docenten, leerlingen en bestuurders van Unesco-scholen, betrokken organisaties en belangstellende scholen elkaar in Den Haag. Doel van de dag is om ervaringen uit te wisselen, inspiratie op te doen, en vooral om na afloop naar huis te gaan met een tasje vol ideeën voor in de praktijk. U kunt zich onderaan deze pagina aanmelden voor de bijeenkomst. 

Opzet programma: 

11.30  Deuren open, ontvangst
 

12:00 Plenaire opening, kort welkom door Jan van den Akker 
 
12.15 Roadshow persvrijheid 
De vrijheid van meningsuiting is een onderwerp waar de afgelopen jaren veel over gesproken en gediscussieerd wordt. Iedereen heeft er wel een mening over. U herinnert zich vast de aanslag op de makers van Charlie Hebdo, de uitspraken van Geert Wilders, en nu nog recent het afpakken van video-opnamen van NRC-journalist. Vrijheid is een belangrijke waarde in Nederland. Onafhankelijke en pluriforme nieuwsmedia zijn essentieel voor een goed functionerende democratie. Maar vrijheid vereist ook verantwoordelijkheid. Als je alles mag zeggen, betekent dat dan ook dat je alles moet zeggen? 

Met voormalig hoofdredacteur NOS, en huidige directeur KRO/NCRV Hans Laroes en wethouder Rabin Baldewsingh (Den Haag)

Voor meer achtergrondinformatie zie roadshowpersvrijheid.nl en Fostering freedom of expression  
 
13.30 Start Workshops 
I Het maken van een inleidende les over Unesco 
Je bent Unesco-school en wilt je leerlingen een introductieles geven over Unesco. Maar: waar begin je? Welke informatie is essentieel? Wat kun je bewaren voor een later stadium? 
Samen met Vincent Wintermans (Bureau Nederlandse Unesco Commissie) maken jullie een opzet voor een powerpoint. 
 
II Verken de wereld vanuit de klas – het Globitrotter bordspel voor leerlingen 
Nieuwsgierigheid prikkelen, interesse stimuleren, jongeren een idee van de wereld bijbrengen – de basis voor internationalisering wordt vaak gelegd tijdens uitwisselingen en op reis, en soms al een stuk eerder: bij u in het klaslokaal. 
Met het Globitrotter bordspel reizen uw leerlingen de wereld rond en maken ze contact met verschillende culturen. Wie lost de interculturele dilemma’s het beste op, maakt de meeste sociale contacten en voltooit daarom als eerste z’n reismissie? Leerlingen komen zo niet alleen in aanraking met allerlei nieuwe situaties, maar worden ook actief gestimuleerd om na te denken over vragen rondom cultuur en interculturele communicatie in het algemeen. Tijdens deze workshop gaat u zelf aan de slag met dit spel en leert u hoe u op speelse wijze internationalisering en interculturele communicatie kunt verwerken in uw reguliere lessen.
III Strepen als een dictator 
Stel u voor dat u de dictator bent in een land naar keuze. U wilt niet dat alle meningen in de nieuwsmedia verschijnen. U past censuur toe. Neem de krant van vandaag en zet een streep door vijf artikelen met de uitleg waarom deze niet in ‘uw’ krant thuishoren. In de workshop Streep als een dictator willen we bewustzijn creëren over de volgende vragen: Denken nieuwsredacties en journalisten tegenwoordig langer na over het wel of niet publiceren van omstreden onderwerpen? Wordt de vrijheid van meningsuiting beknot? (zie ook roadshowpersvrijheid.nl)
 
IV  Mensenrechten op school 
Het college voor de rechten van de mens ontwikkelde een mensenrechten toolkit. 
 
14:30 Tweede ronde workshops 
I Het maken van een inleidende les over Unesco 
Je bent Unesco-school en wilt je leerlingen een introductieles geven over Unesco. Maar: waar begin je? Welke informatie is essentieel? Wat kun je bewaren voor een later stadium? 
Samen met Vincent Wintermans (Bureau Nederlandse Unesco Commissie) maken jullie een opzet voor een powerpoint. 
 
II Erasmus+: how to take your school to the next level? 
Inspiratie door goede voorbeelden van Erasmus+ projecten van scholen. Hoe zetten zij Erasmus+ in om internationalisering op hun school naar een hoger niveau te brengen? We delen Tips en tops. Daarnaast praten we je bij over de nieuwste ontwikkelingen binnen Erasmus+ en nemen we je mee door de belangrijkste informatie die je nodig hebt voor het doen van een succesvolle aanvraag. Op het einde van de workshop weet je welke mogelijkheden Erasmus+ biedt om internationalisering op jouw school naar een hoger niveau te brengen.
 
III Strepen als een dictator 
Stel u voor dat u de dictator bent in een land naar keuze. U wilt niet dat alle meningen in de nieuwsmedia verschijnen. U past censuur toe. Neem de krant van vandaag en zet een streep door vijf artikelen met de uitleg waarom deze niet in ‘uw’ krant thuishoren. In de workshop Streep als een dictator willen we bewustzijn creëren over de volgende vragen: Denken nieuwsredacties en journalisten tegenwoordig langer na over het wel of niet publiceren van omstreden onderwerpen? Wordt de vrijheid van meningsuiting beknot? (Zie ook roadshowpersvrijheid.nl)
IV Water als hobby
Zoals jullie waarschijnlijk weten is één van UNESCO's programmas volledig gericht op water. Hierdoor is er zelfs een volledige UNESCO Water familie ontstaan. Water is de bron van leven, en daardoor onmisbaar voor ons mensen, maar ook voor de natuur om ons heen. Helaas genoeg wordt water veel te vaak niet goed behandeld door precies ons. Het correct 'managen' van water is essentieel om mens, dier en plant te kunnen beschermen. Denk aan vervuilde rivieren, oceanen, industrieën die teveel water gebruiken waardoor de rivier opdroogt, maar ook het gevaar dat komt bij verkeerd management van water zoals overstromingen. 
In deze workshop willen we kijken hoe het onderwerp water op leuke manieren kan worden meegenomen in lesprogramma's. Zo willen we kijken naar de verschillen met hoe wij hier in Nederland omgaan met water, en hoe dat in andere landen en culturen is. We willen kijken hoe verkeerd management van water kan leiden tot conflicten en we willen kijken hoe jij en ik de wereld iets beter kunnen maken door duurzaam met water om te gaan.
 
V Bestuurdersoverleg 
Speciaal voor alle bestuurders van Unesco-scholen: (con)rectoren, directeuren, afdelingsleiders. De gelegenheid om met collega’s ervaringen uit te wisselen over de beleidsconsequenties van het zijn van Unesco-school. U heeft de gelegenheid om zelf vraagstukken in te brengen, deel te nemen aan de discussie of u op een praktische manier te laten introduceren in het zijn van Unesco-school. 
 
15: 30 afsluiting en borrel 

Meer events

23
nov

Nederland heeft zich gecommitteerd aan de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties. De onderwijsdoelstelling (SDG4) is om tegen het jaar 2030 toegankelijk en hoogwaardig onderwijs te verzorgen voor iedereen. Maar doen we dat ook? 

‘Since wars begin in the minds of men, it is in the minds of men that the defences of peace must be constructed’.

Deze gedachte vormt de essentie van de missie van UNESCO. UNESCO-scholen ondersteunen deze missie: ze maken hun leerlingen vertrouwd met het UNESCO-gedachtegoed en dragen zo hun steentje bij aan vrede en verdraagzaamheid. De UNESCO-scholen hebben een eigen website: unescoscholen.nl

Meer berichten