UNESCO-scholennetwerk

‘Since wars begin in the minds of men, it is in the minds of men that the defences of peace must be constructed’.

Deze gedachte vormt de essentie van de missie van UNESCO. UNESCO-scholen ondersteunen deze missie: ze maken hun leerlingen vertrouwd met het UNESCO-gedachtegoed en dragen zo hun steentje bij aan vrede en verdraagzaamheid. De UNESCO-scholen hebben een eigen website: unescoscholen.nl

Internationale verbondenheid, verdraagzaamheid en solidariteit zijn belangrijke doelstellingen voor scholen met het UNESCO-schoolprofiel. De scholen maken deel uit van een wereldwijd netwerk met meer dan 9000 scholen. UNESCO-thema’s komen structureel en schoolbreed aan de orde. De scholen geven ieder op eigen wijze invulling aan het profiel door aan te sluiten bij lopende UNESCO-projecten en door eigen projecten en materialen te ontwikkelen.

News & backgrounds

In het project Musical Postcards sturen kinderen uit Nederland en andere plekken op de wereld (waaronder conflictgebieden in het Midden-Oosten) elkaar een muzikale ansichtkaart. Door de muziek laten zij elkaar kennismaken met elkaars situatie en cultuur. Alwies Cock, leraar op een Unesco-school, maakte een verslag van een docentenworkhop.

Voor de tweede keer sinds de start van de collegiale visitaties van Unesco-scholen in 2011, bezoekt een visitatiecommissie het Lyceum Kralingen in Rotterdam.

Atheneum Pitzemburg in Mechelen is al Unesco-school sinds 1953, en heeft daarmee de ontwikkeling van het scholennetwerk (ASP-net) vanaf het begin meegemaakt. Op een vrijdag in mei 2017 was de school gastheer van een open bijeenkomst van de Vlaamse Unesco-scholen. Een kort verslag.

Jan Berkvens werkt sinds september 2016 als onderwijsspecialist voor het UNESCO-field office in Kaboel. “Afghanistan probeert zich aan conflicten te ontworstelen. De kinderen daar koesteren hoop en wij moeten er alles aan doen om die hoop te steunen”. 

3
May

Op 3 mei is het de Internationale Dag van de Persvrijheid. De Nederlandse Vereniging van Journalisten organiseert dan het Festival van het Vrije Woord, dit jaar bij Beeld en Geluid in Hilversum. UNESCO-scholen zijn van harte uitgenodigd mee te doen aan het programma.

OPINIE — Andrée van Es schrijft in haar column over een verplichte invulling van burgerschapsonderwijs: “Scholen zijn heel goed in staat om [hier] zelf vorm aan te geven [...], maar ze hebben daar een inspirerende context voor nodig. Een netwerk, een motiverende omgeving, een mogelijkheid tot grote flexibiliteit. Geen keurslijf.

Video

Introductie op UNESCO

Twitter @UNESCO_NL/unesco-scholen-NL