Onderwijs voor iedereen

In september 2015 spraken de lidstaten van de VN af om samen te werken in het bereiken van de Sustainable Development Goals (SDG's). Doel vier daarvan luidt "to ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all"
UNESCO is de uitvoerder van dit onderwerp, publiceerde het Framework for Action, en publiceert de resultaten in het jaarlijkse Global Education Monitoring Report. 

De Nationale UNESCO Commissie organiseert de jaarlijkse Nederlandse lancering van het Global Education Monitoring Report en volgt de ontwikkelingen rond SDG4 op de voet.  

De Nationale UNESCO Commissie heeft in het kader van de Millenniumdoelstellingen en de Sustainable Development Goals een aantal initiatieven gesteund op het gebied van kwaliteitsverbetering van het onderwijs. 

News & backgrounds

12
Oct

Wereldburgerschap in het onderwijs, moet dat? Is het niet voldoende als kinderen op school vooral leren over Nederlands burgerschap, met wereldburgerschap als extraatje? Is onderwijs over wereldburgerschap belangrijk voor je (nationale) identiteit? 

In de maanden september en oktober staat het werk van de Unesco Commissie in het teken van het thema ‘Leren voor een betere toekomst’. Waar men in Nederland  bij Unesco vaak als eerste aan erfgoed denkt, is in veel andere landen Onderwijs het eerste dat in mensen opkomt bij het horen van de naam Unesco. 

GASTCOLUMN – Robert Schuwer, Unesco-leerstoelhouder aan Fontys Hogescholen, waarschuwt dat open vormen van onderwijs, zoals Open Educational Resources en Massive Open Online Courses, te veel gericht zijn op het hoger onderwijs en zo de kloof tussen de ‘haves’ en ‘have-nots’ vergroten in plaats van deze helpen te overbruggen.

Unesco roept al haar lidstaten op om nominaties in te dienen voor twee prijzen die de organisatie geeft aan bijzondere projecten die in het teken staan van ‘geletterdheid’. Het overkoepelend thema voor de prijzen van dit jaar is ‘geletterdheid en de ontwikkeling van vaardigheden’. 

Op 20 februari 2018 presenteren de Rutu Foundation, de Universiteit van Amsterdam en Werkplaats Onderwijs Onderzoek Amsterdam een nieuw boek met visies, ervaringen, problemen én best practices op het gebied van meertaligheid in het onderwijs.

Op 23 november organiseerde de Unesco Commissie de Nederlandse lancering van het Global Education Monitoring Report 2017/8, een jaarlijks Unesco-rapport over de wereldwijde stand van zaken in het onderwijs. Thema dit jaar was ‘verantwoordelijkheid’. Wie is ervoor verantwoordelijk dat iedereen gelijke toegang heeft tot kwaliteitsvol onderwijs?

Video

Twitter @UNESCO_NL/education-for-all