Onderwijs

‘Vrede begint in de hoofden van mensen’ staat in de missie van UNESCO. Dus waar kan zij nu beter beginnen dan in het onderwijs? UNESCO coördineert het VN-thema Education for all, kent een netwerk van UNESCO-scholen en vraagt aandacht voor laaggeletterdheid, duurzaamheid en intercultureel leren.

News & backgrounds

Op 23 november organiseerde de Unesco Commissie de Nederlandse lancering van het Global Education Monitoring Report 2017/8, een jaarlijks Unesco-rapport over de wereldwijde stand van zaken in het onderwijs. Thema dit jaar was ‘verantwoordelijkheid’. Wie is ervoor verantwoordelijk dat iedereen gelijke toegang heeft tot kwaliteitsvol onderwijs?

Het Unesco-scholennetwerk in Nederland is recent uitgebreid met vier nieuwe scholen. Na een oriëntatiejaar heeft Unesco Parijs de aanvragen voor lidmaatschap goedgekeurd. 

Op 24 oktober is het Global Education Monitoring Report (GEMR) 2017/8 verschenen, waarin Unesco verantwoording aflegt over de voortgang in het bereiken van het onderwijsdoel van de Sustainable Development Goals, SDG 4.

Hoe vind je jongeren bereid om het nieuws te volgen? Of doen ze dat eigenlijk al, maar niet op een manier waarop de generatie van hun ouders en leraren dat doen? Is het beeld dat de traditionele media uitzenden te veel wit, te veel man, en daarom niet voldoende aansprekend? Op de Unesco-scholendag kwamen o.a. deze vragen aan bod. 

Van 18 t/m 20 september heeft Unesco in Ljubljana het tweede Wereldcongres over OER georganiseerd. OER oftewel Open Educational Resources zijn een belangrijk hulpmiddel om VN-doelstelling ‘Kwaliteitsonderwijs voor Iedereen’, te behalen. Unesco-leerstoelhouder Robert Schuwer doet verslag. 

23
Nov

Nederland heeft zich gecommitteerd aan de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties. De onderwijsdoelstelling (SDG4) is om tegen het jaar 2030 toegankelijk en hoogwaardig onderwijs te verzorgen voor iedereen. Maar doen we dat ook?