Onderwijs

‘Vrede begint in de hoofden van mensen’ staat in de missie van Unesco. Dus waar kan zij nu beter beginnen dan in het onderwijs? Unesco coördineert het VN-thema Education for all, kent een netwerk van Unesco-scholen en vraagt aandacht voor laaggeletterdheid, duurzaamheid en intercultureel leren.

News & backgrounds

Unesco-event 2018: een verslag. De leerling van nu moet leren feiten van nonsens te onderscheiden en een kritische blik te hebben. Hij moet zich bewust zijn van zijn eigen culturele identiteit, en die van de ander respecteren en waarderen. Is dat burgerschap of wereldburgerschap of allebei?

12
Oct

Wereldburgerschap in het onderwijs, moet dat? Is het niet voldoende als kinderen op school vooral leren over Nederlands burgerschap, met wereldburgerschap als extraatje? Is onderwijs over wereldburgerschap belangrijk voor je (nationale) identiteit? 

In de maanden september en oktober staat het werk van de Unesco Commissie in het teken van het thema ‘Leren voor een betere toekomst’. Waar men in Nederland  bij Unesco vaak als eerste aan erfgoed denkt, is in veel andere landen Onderwijs het eerste dat in mensen opkomt bij het horen van de naam Unesco. 

5
Oct

De jaarlijkse bijeenkomst van alle Unesco-scholen: ontmoet elkaar, stel je vragen, wissel ervaringen uit en laat je inspireren.

12
Oct

Op 12 oktober vindt het jaarlijkse Unesco Event plaats, met deze keer wereldburgerschap als thema. Aan bod komt de vraag of wereldburgerschap in het onderwijs wel moet. Is het niet voldoende als kinderen op school leren over Nederlands burgerschap, met wereldburgerschap als extraatje? Of moet er juist meer ruimte voor komen?

Munesco is na 6 jaar een ijkpunt geworden in het schooljaar van de Nederlandse en Vlaamse Unesco-scholen voor voortgezet onderwijs. Het Oostvaarderscollege in Almere was dit jaar gastheer van de simulatie van internationaal diplomatiek overleg door leerlingen.