Onderwijsproject Honest Mirror voorgedragen voor Unesco-prijs

Onderwijsproject Honest Mirror voorgedragen voor Unesco-prijs

Honest Mirror is een applicatie die met behulp van AI studenten helpt hun presentatievaardigheden te ontwikkelen.

De Unesco Commissie heeft onderwijsproject Honest Mirror van Hogeschool Utrecht voorgedragen voor de Unesco Hamdan Prize for Teacher Development. Deze prijs stimuleert projecten die bijdragen aan het verbeteren van de kwaliteit én toegankelijkheid van het onderwijs.

Wat is Honest Mirror?

Honest Mirror is een applicatie die is ontworpen om studenten te helpen bij het ontwikkelen van hun presentatievaardigheden met behulp van geavanceerde AI-technologie. Deze software stelt studenten in staat om hun presentatie te oefenen in een veilige leeromgeving. Bovendien ontvangen ze gepersonaliseerde feedback op effectieve én ineffectieve houdingen en gebaren. Hiermee kunnen studenten onafhankelijk van tijd en plaats hun presentatievaardigheden ontwikkelen.

Hoe werkt Honest Mirror?

Studenten presenteren voor de camera, terwijl de applicatie de presentatie opneemt. Ook kunnen studenten ervoor kiezen om  een eerder opgenomen presentatie te uploaden. De lichaamstaal van de video wordt vervolgens geanalyseerd met behulp van AI-technologie. Op basis daarvan ontvangen studenten gepersonaliseerde, en op wetenschap gebaseerde, feedback.

Waarom is het belangrijk?

Honest Mirror staat internationaal in de spotlights, omdat Unesco de mogelijkheden van AI verkent voor het stimuleren van leerprocessen. Eén van de UN-doelen richt zich op het terugdringen van het mondiale lerarentekort. Vóór 2030 zouden er wereldwijd 69 miljoen docenten moeten worden opgeleid. AI-technologie kan een belangrijke rol spelen om werkdruk te verminderen onder docenten en leerkrachten, als studenten en leerlingen zelfstandig met dit soort digitale leeromgevingen kunnen oefenen. Wel blijft de docent essentieel voor het begeleiden en coachen van de leerling of student.

Feedback

Eerder onderzoek heeft aangetoond dat het oefenen en ontvangen van feedback in Virtual Reality de leerprocessen van studenten net zo effectief ondersteunt als feedback van docenten na presentaties in het klaslokaal. Tot op heden hebben VR-systemen zich gericht op het ontwikkelen van oogcontact en stemgebruik (zoals spreekvolume, spreekfrequentie en spreeksnelheid). Een ander cruciaal aspect voor het geven van een effectieve presentatie is lichaamstaal. Deze laatste vorm van non-verbaal gedrag staat centraal in dit project.

Digitale innovatie

Honest Mirror is een onderzoeksproject onder leiding van Stan van Ginkel, Associate Lector aan Hogeschool Utrecht. Hij leidt binnen het lectoraat Betekenisvol Digitaal Innoveren de programmalijn ‘Digitale Innovaties voor Onderwijs’. Eerder deed hij onderzoek naar de rol van feedback bij het ontwikkelen van presentatievaardigheden in Virtual Reality en werd daarvoor in 2019 ook al genomineerd voor een Unesco-prijs. In navolging van dit onderzoek is in 2020 een start gemaakt met het ontwikkelen van een AI-gestuurde leeromgeving genaamd Honest Mirror, waarbij belangrijke menselijke waarden, zoals privacy en gelijkwaardigheid, in het ontwerp- en onderzoeksproces zijn meegenomen. 

Loading...