Leernetwerk wereldburgerschap voor Unesco-scholen van start

Leernetwerk wereldburgerschap voor Unesco-scholen van start

De Unesco-scholen voor voortgezet onderwijs werken aan een doorlopende leerlijn wereldburgerschap.

Polarisatie, klimaat, fake news: allemaal onderwerpen die passen bij wereldburgerschap op school. Hoe zorg je ervoor dat leerlingen vanuit hoop en perspectief naar ingewikkelde maatschappelijke problemen kijken? Dat ze het gevoel hebben dat ze zelf bij kunnen dragen aan een betere wereld, hoe klein die bijdrage ook is? De Unesco-scholen voor voortgezet onderwijs werken aan een doorlopende leerlijn wereldburgerschap, waarbij dit soort kwesties aan de orde komen.

Vrijwel alle Unesco-scholen kiezen wereldburgerschap als een van de leidende thema’s voor hun Unesco-profiel. Dat betekent ook dat er al heel wat ervaring is met dit onderwerp, in Nederland maar ook in het internationale deel van het netwerk. Sinds de wetsverankering burgerschapsonderwijs uit 2021 neemt de vraag naar meer structuur voor dit onderwerp toe. Scholen moeten van de onderwijsinspectie een doorlopende leerlijn burgerschap aantonen. Een doorlopende leerlijn zorgt ervoor dat lesstof, zoals hier over wereldburgerschap, aansluit van klas naar klas. Je begint met het onderwerp in klas 1 en neemt die basis mee naar de volgende klassen.

De Unesco-scholen voor voortgezet onderwijs besloten dat zij graag gezamenlijk aan een doorlopende leerlijn Wereldburgerschap voor Unesco willen werken. Half april ging het leernetwerk Wereldburgerschap van start. 

De scholen werken in twee groepen onder leiding van Bureau Common Ground aan doorlopende leerlijnen voor vmbo basis/kader, vmbo theoretische leerweg, havo en vwo. De leerlijnen worden gepresenteerd op de scholendag op 5 oktober en zijn bruikbaar voor alle Unesco VO-scholen – er komt een basisleerlijn die je gemakkelijk op maat kunt snijden voor je eigen school.

Tijdens de eerste bijeenkomst wisselden de scholen veel ervaringen uit. Wat zijn maatschappelijke kwesties die je wilt bespreken? Hoe kun je leerlingen goed toerusten om een bijdrage te leveren? Je hoeft niet alle wereldproblemen op je schouders te nemen, maar je kunt wel bijdragen aan een betere wereld. En welke kennis en vaardigheden heb je nodig als je bijvoorbeeld polarisatie wilt tegengaan?

De komende maanden gaan de scholen de leerlijnen verder uitwerken. Parallel aan dit netwerk loopt een door Kennisnet gefinancierd project om een collectie digitaal lesmateriaal over wereldburgerschap te verzamelen in wikiwijs.

Loading...