Externe communicatie

De website www.unesco.nl, het belangrijkste communicatiekanaal van de Commissie, liet in 2022 qua bezoekersaantallen een groei zien van meer dan 24%. Het bezoek aan de website kwam daarmee weer op het peil van voor de coronapandemie.

Op de sociale media-kanalen van de Commissie (Instagram, Twitter, LinkedIn en Facebook) steeg het aantal volgers. LinkedIn groeide daarbij het snelst (25%), direct gevolgd door Instagram (23%).

Mediamomenten

Het meest succesvolle mediamoment van het jaar was de opname van acht documentaire erfgoederen in de nieuwe Nederlandse Memory of the World Lijst. De Unesco Commissie bezocht de acht inschrijvingen op een tour van Leeuwarden naar Middelburg. Alle landelijke kranten, diverse regionale titels, nu.nl, tv-programma’s en Radio1 schonken aandacht aan de nieuwe lijst en de inschrijvingen.

Een ander zeer zichtbaar project was het vervolg van Seeing Stars van Daan Roosegaarde. Na Franeker in 2021 zette Roosegaarde op 25 september de verlichting uit in een groot deel van de stad Leiden. Leidenaars konden zo een gevoel krijgen van ‘verbonden zijn, onder de sterren’. Het project was mede bijzonder door een groot ‘citizen science’ experiment van de Universiteit Leiden, die burgers vroeg om verschillende experimenten te doen tijdens de verduistering. Leiden was in 2022 European city of science.

Image
Daan Roosegaarde kijkt naar de nachtelijke hemel in de Oude Sterrewacht in Leiden.
Daan Roosegaarde kijkt naar de nachtelijke hemel in de Oude Sterrewacht in Leiden. (Foto: Dirk van Egmond)

Door het jaar heen was voorzitter Ferrier in diverse nieuwsprogramma’s en talkshows te zien. Met name rondom het aanbieden van de excuses voor het slavernijverleden door de regering. Verschillende Commissieleden publiceerden een opiniestuk in een landelijk dagblad.

Loading...