Lesmateriaal over Werelderfgoed

Het internationale lespakket World Heritage In Young Hands is vertaald en bewerkt voor het onderwijs in Nederland. Het pakket is bedoeld ter versterking van het leren over het gedachtegoed van UNESCO en het werelderfgoed ver weg en dichtbij.
Het pakket is in eerste instantie ontwikkeld voor het voortgezet onderwijs, maar is met enige aanpassingen ook inzetbaar voor andere schooltypes. Ook zijn er een handleiding en een excursie beschikbaar voor het gebruik van het lespakket.

U kunt de individuele hoofdstukken als interactieve PDF's downloaden of benaderen via Wikiwijs.

News & backgrounds

Waarom is erfgoed bijzonder, en waarom proberen we Werelderfgoed te beschermen? Mag je een speedbootrace houden in de Waddenzee? Wat is het verschil tussen de Stelling van Amsterdam en het Vredesmonument in Hirosjima, Japan? Het zijn vragen waar leerlingen mee aan de slag gaan in het lespakket World Heritage in Young Hands.

De Werelderfgoedconventie is de bekendste conventie van UNESCO. Ze bestaat sinds 1972 en is bedoeld om cultureel en natuurlijk erfgoed dat van unieke en universele waarde is voor de mensheid, beter te kunnen bewaren voor toekomstige generaties.

Het vrijheidsbeeld, New York (foto CC / jessie owen)

'Since war begins in the minds of men, it is in the minds of men that the defences of peace must be constructed' Hoe helpt de Werelderfgoedconventie bij de missie van UNESCO?

Omdat Werelderfgoederen van unieke, universele waarde zijn, kiezen veel mensen ervoor om juist deze locaties te bezoeken. Wat zijn de gevolgen van een toename van het aantal toeristen?

Als we goed begrijpen wat werelderfgoed uitdraagt, kunnen we ons meer bewust worden van onze afkomst en van onze culturele en sociale identiteit.

In dit hoofdstuk ziet u de enorme variëteit aan natuurgebieden op de Werelderfgoedlijst, en de verdragen en inspanningen die helpen om ze in stand te houden.