News & backgrounds

Nederlander Maurice de Greef zal na de zomer de nieuwe Unesco-leerstoel ‘Volwasseneneducatie’ gaan bekleden aan de Vrije Universiteit Brussel. Hij zal in deze functie onder meer kwantitatief onderzoek doen naar de impact en succesfactoren van onderwijs voor volwassenen.

In de maanden juni, juli en augustus staat het werk van de Unesco Commissie in het teken van het thema ‘Erfgoed verbindt’. De bescherming van erfgoed en de bevordering van culturele diversiteit behoren tot de kerntaken van Unesco. Naast Werelderfgoed is de commissie actief betrokken bij de bescherming van immaterieel erfgoed, documentair erfgoed en erfgoed in crisissituaties.

Op 31 mei en 1 juni heeft in Den Haag een grote internationale conferentie plaatsgevonden over internetdemocratie. Experts van over de hele wereld kwamen bijeen in het Vredespaleis om te spreken over mogelijkheden om het internet te beschermen tegen bijvoorbeeld fraude, identiteitsdiefstal en aanzetten tot haat.

Antropoceen, Technosfeer, De Grote Versnelling, Zesde Uitstervingsgolf – er wordt veel geschreven over deze concepten, zowel in de pers als in wetenschappelijke tijdschriften. Maar wat betekenen deze termen precies? In de Unesco Courier, het kwartaalblad van Unesco, volop aandacht voor deze ideeën en wat we ermee kunnen.

Een recent advies aan het Unesco Werelderfgoedcomité over de Nederlandse en Vlaamse Koloniën van Weldadigheid is kritisch over inschrijving op de Werelderfgoedlijst op dit moment.

Op 18 mei heeft in het Rijksmuseum in Amsterdam een bijeenkomst plaatsgevonden over Surinaams en Caribisch erfgoed en Wikipedia. Zo’n 80 deelnemers lieten zich informeren over de mogelijkheden om te helpen bij de ontsluiting van Surinaamse en Caribische collecties via deze online encyclopedie.

Van 6 tot en met 24 augustus vindt in Brabant de internationaal gerenommeerde training ‘First Aid to Cultural Heritage in Times of Crisis’ plaats. Deze training is erop gericht om in crisissituaties zoals (natuur)rampen en oorlogen, erfgoed ‘eerste hulp’ te bieden.

GASTCOLUMN – Robert Schuwer, Unesco-leerstoelhouder aan Fontys Hogescholen, waarschuwt dat open vormen van onderwijs, zoals Open Educational Resources en Massive Open Online Courses, te veel gericht zijn op het hoger onderwijs en zo de kloof tussen de ‘haves’ en ‘have-nots’ vergroten in plaats van deze helpen te overbruggen.

24
May

Culturele diversiteit als ingrediënt voor cultuuronderwijs: het klinkt vanzelfsprekend, maar hoe doe je dat eigenlijk? En waarom zou je? Kan cultuureducatie een vreedzaam strijdtoneel bieden?