Twee onderwijsprojecten genomineerd voor Unesco ICT-prijs

Twee onderwijsprojecten genomineerd voor Unesco ICT-prijs

Nederland heeft twee projecten voorgedragen voor de Unesco King Hamad Bin Isa Al-Khalifa prijs voor ICT in het onderwijs. Deze prijs stimuleert projecten die ICT inzetten om onderwijs toegankelijk te maken voor iedereen en zo bij te dragen aan SDG4. In 2019 koos men daarnaast specifiek voor de mogelijkheden van kunstmatige intelligentie in het onderwijs als thema voor de prijs.

Nederland heeft twee projecten voorgedragen voor de Unesco King Hamad Bin Isa Al-Khalifa prijs voor ICT in het onderwijs. Deze prijs stimuleert projecten die ICT inzetten om onderwijs toegankelijk te maken voor iedereen en zo bij te dragen aan SDG4. In 2019 koos men daarnaast specifiek voor de mogelijkheden van kunstmatige intelligentie in het onderwijs als thema voor de prijs.

Passende informatie op een specifieke plek

Spacetime Layers is een app waarmee organisaties en instellingen in een handomdraai informatie op een interactieve kaart kunnen zetten. De app laat je je eigen laag (Layer) bouwen op een bestaande kaart. Als gebruiker bepaal je zelf welke Layers je aanzet. Wie geïnteresseerd is in historie zet bijvoorbeeld de informatie van het plaatselijk gemeentearchief aan. Alle informatie is locatie- en tijdgebonden. Daarin schuilt de eenvoud én de kracht van Spacetime Layer. De nieuwsgierige mens beweegt zich door tijd en door ruimte. Spacetime Layers ontsluit de informatie waarin je als gebruiker geïnteresseerd bent, op de juiste plek, op het juiste moment.

De app ontstond in een Groningse basisschoolklas, die het lokale erfgoed in kaart wilde brengen. Vanuit verwondering verdiepen leerlingen zich in (het verhaal achter) lokaal cultureel erfgoed en presenteren de gevonden informatie in multimediaberichten op de kaart.

Spacetime kan over de hele wereld worden gebruikt en van allerlei locatiegebonden informatie worden voorzien. Deze app is niet alleen interessant voor Unesco omdat hij de toegankelijkheid van informatie bevordert, maar ook omdat hij een goede kans biedt om bijvoorbeeld onderwijs en cultuur aan elkaar te koppelen. Zo zijn er lesprojecten in de maak waarbij scholen wereldwijd samenwerken binnen een thema, zoals de kaartlaag (Layer) waarbinnen klimaatadaptieve oplossingen over de wereld in kaart gebracht worden in het kader van de klimaatadaptatieweek en de hieraan verbonden Youth Summit volgend jaar oktober.    

Leren presenteren met een bril

Stan van Ginkel deed onderzoek naar de rol van feedback bij het ontwikkelen van presentatievaardigheden.  Vaak oefenen en het ontvangen van directe feedback van de docent zijn belangrijke factoren in het leerproces – en tegelijkertijd heeft een docent doorgaans onvoldoende tijd om alle studenten meerdere keren van feedback te voorzien. Daar bleek de inzet van virtual reality, in dit geval door een VR-bril, een positieve invloed te hebben op de resultaten. Door presentatievaardigheden te oefenen met een VR-bril, kunnen allerlei situaties worden nagebootst en krijg de student heel objectieve feedback op bijvoorbeeld variatie in stemgebruik, het maken van oogcontact en spreeksnelheid. Ook maakt dit het oefenen tijd- en plaatsonafhankelijk. Deze VR-leeromgeving is ontwikkeld door een samenwerking tussen de Hogeschool Utrecht en het bedrijf CoVince Adventurous Learning. Unesco Nederland steunt deze voordracht vanwege de toegankelijkheid en de bijdrage aan kwalitatief goed onderwijs.

In februari maakt Unesco bekend welke twee initiatieven de prijs van 25.000 dollar krijgen. Ieder land mag maximaal drie voordrachten doen.

Image
Afbeelding van de Spacetime Layers App
Screenshot van de Spacetime Layers app.
Loading...