Nader kennismaken met Unesco Learning Cities

Nader kennismaken met Unesco Learning Cities

De Stichting Learn for Life organiseert studiebezoeken aan vier Unesco Learning Cities in Europa. Het eerste bezoek vond plaats in mei aan Viladecans en Girona in Spanje. Een kort verslag. 

In het kader van een Erasmus+ project organiseert de stichting Learn for Life studiebezoeken aan een viertal Unesco Learning Cities in Europa. Het eerste bezoek vond plaats van 9-13 mei 2022 in Spanje. Doel van het project is om mensen en organisaties te verbinden die geïnteresseerd zijn in het concept Learning Cities en die willen onderzoeken hoe dit concept ook in Nederland toegevoegde waarde kan opleveren. Kern van het netwerk van Learning Cities is om op beleidsniveau ervaringen uit te wisselen over de mogelijkheden tot een leven lang leren, in een goede samenwerking tussen gemeenten, formeel en non-formeel onderwijs.

Girona

Een groep van zes deelnemers bezocht Girona (genomineerd als Learning City) en Viladecans, de eerste Learning City in Spanje. In Girona stond een gesprek met onderwijswethouder Adam Bertran op het programma. Hij maakte duidelijk waarom het stadsbestuur educatie en een leven lang leren steeds belangrijker was gaan vinden. Hij noemde onder meer het jaarlijkse bloemenfestival waarin tal van lokale partijen samenwerken en de civic centres in de verschillende wijken, waar in nauw overleg met de bewoners tal van educatieve activiteiten plaatsvinden. Naast de gemeente zijn ook andere organisaties belangrijke spelers. Bijvoorbeeld de vereniging voor volwasseneneducatie ACEFIR en de Escola Hostaleria i Turisme.

Viladecans

In de stad Viladecans was een uitgebreid gesprek georganiseerd met de locoburgemeester Gisela Navarro en haar beleidsmedewerkers. De kern van hun beleid vormt Education 360, een lokaal educatief ecosysteem dat ontwikkeld wordt om het leren dat plaatsvindt in alle tijden en ruimtes van het leven van mensen te verbinden. Coördinatoren van verschillende gemeentelijke afdelingen plus vertegenwoordigers uit het educatieve en culturele veld en het lokale bedrijfsleven werken in een projectorganisatie samen om dit beleid verder te ontwikkelen en implementeren. Een van de acties is de invoering van een educatief paspoort voor jongeren, waarin bijgehouden wordt aan wat voor non-formele en informele activiteiten zij deelgenomen hebben. De bedoeling is om dit ook uit te breiden naar volwassenen.

Er volgen nog bezoeken aan Pécs (Hongarije), Fermo (Italië) en aan een van de Ierse learning cities.

Meer informatie: Learning Cities Nederland | EPALE (europa.eu)

Loading...