Dat heeft twee voordelen: je hoeft er geen aparte ruimte in het lesprogramma voor te claimen en je zet het erfgoed in om een schoolvak dichterbij te brengen. Immaterieel erfgoed is voor leerlingen dichtbij – ook al benoemen ze het niet als zodanig.
Teams
De tien teams, bestaand uit een leraar en leerling namens ieder land, lieten zien hoe ze dit hebben aangepakt, en dachten gezamenlijk verder hoe je dit zou kunnen vertalen naar een digitale gereedschapskist. Uit die kist kunnen andere docenten putten om ook lesstof te verduidelijken met immaterieel erfgoed.
Bij het uitwisselen van ervaringen bleken de succesfactoren per land niet zo heel verschillend. Essentieel is een enthousiaste docent, die bereid is creatief met belemmeringen om te gaan. Daarnaast helpt het als de directie de benodigde ruimte geeft voor een experiment. Enthousiasmeren van collega’s is niet altijd makkelijk, hoewel de docenten aangaven dat de blije reacties van leerlingen daar wel in meehelpen.
Unesco-scholen
Zij kwamen bijeen in Rotterdam, eind februari. De betrokken scholen zijn lid van het Unesco-scholennetwerk, en zagen direct mogelijkheden om samen projecten te starten. Ze werkten hard, maar er was ook tijd voor ontspanning en om kennis te maken met wat Nederlands Immaterieel erfgoed. Zo beklommen de leerlingen de toren van de Laurenskerk en speelden onder toeziend oog van de stadsbeiaardier op het carillon.
De hele groep bracht een bezoek aan Verhalenhuis Belvédère, waar Rotterdammers met allerlei achtergronden met elkaar in gesprek gaan, elkaars cultuur leren kennen en ervaringen delen. De groep bezocht een tentoonstelling over de Chinese restaurantcultuur – Katendrecht was het eerste Chinatown van Europa en huisvestte ook het eerste Chinese restaurant in Nederland. Inmiddels voelt de Chinees-Indische restaurantcultuur voor veel mensen in Nederland als eigen erfgoed, en heeft een plek in het netwerk van immaterieel erfgoed.
Opbrengsten
Het is de bedoeling om de opbrengsten van de workshop in juni te delen als alle lidstaten van de conventie immaterieel erfgoed elkaar ontmoeten in Parijs. Het project is een initiatief van de Europese Unie en Unesco.
Leerlingen van een school op Cyprus leren eerst hoe ze een traditioneel gerecht maken en gebruiken dat vervolgens voor een les over volumes. Zij maakten er dit filmpje over.