UNESCO in Nederland

Iedere lidstaat van UNESCO heeft een eigen Nationale UNESCO Commissie. De Nederlandse Commissie bestaat uit maximaal elf leden die elk deskundig zijn op een werkterrein van de organisatie. De onderwerpen die de Commissie in haar werkprogramma opneemt hebben vaak  een extra belang voor Nederland. Zoals ‘water governance’, dat van groot belang is voor de Nederlandse watersector.

Elk land dat lid is van de United Nations Educational, Scientific and Cultural Organisation (UNESCO) is verplicht een Nationale UNESCO Commissie in te stellen. Zo'n Commissie bestaat uit deskundigen op de vier werkterreinen van UNESCO: onderwijs, wetenschap, cultuur en communicatie & informatie. De Nationale UNESCO Commissie van Nederland is opgericht in 1947 en telt maximaal elf leden. Een bureau ondersteunt de Commissie.

Uitkomsten

Wereldwijd zijn er zo'n 200 UNESCO Commissies. De Nederlandse Commissie bestaat uit maximaal elf leden. De nadruk van de werkzaamheden ligt bij Open Educational Resources, UNESCO in post-conflict en post-disaster situaties, water in mondiale veranderingsprocessen en duurzame toegang tot informatie. Daarnaast houdt de Commissie zich structureel bezig met de UNESCO-cultuurconventies, leerstoelen en het scholennetwerk.

Nieuws & achtergronden

Palmyra in Syrië. (Foto: CC/Alper Çuğun)

OPINIE — Andrée van Es schrijft in haar column over de verbinding die erfgoed biedt met het verleden. Dat de waarde van ‘stenen’ vooral zit in het erkennen van de geschiedenis van gemeenschappen, met alle lastige kanten die daarbij horen.

Corinne Hofman, hoogleraar Archeologie van het Caribisch gebied aan de Universiteit Leiden en lid van de Nationale UNESCO Commissie is gekozen tot lid van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen. ‘Haar werk is origineel en vernieuwend en heeft een grote maatschappelijke relevantie.’

Marielies Schelhaas

Drs. Marielies Schelhaas is benoemd tot algemeen secretaris van de Nationale UNESCO Commissie. In deze functie is ze verantwoordelijk voor het uitvoeren van het werkprogamma van de Commissie en geeft ze leiding aan het bureau.

Working together in First Aid Course on Heritage in Times of Crisis. (Photo: Ihor Poshyvailo)

OPINIE — Andrée van Es schrijft in haar column over de cursisten van de ‘First Aid Course on Cultural Heritage’. “Deelnemers vertelden dat het lastig is om met mensen uit zulke verschillende culturen samen te werken in een crisissituatie. Lastig, maar daardoor juist zo goed om het te leren”.

Ben jij geïnteresseerd in cultuur, onderwijs, erfgoed en het (inter)nationale beleid hierachter? En vind jij het belangrijk dat er naar jongeren geluisterd wordt? Als Jongerenvertegenwoordiger UNESCO vorm je de schakel tussen jongeren en (culturele en onderwijs gerelateerde) instanties, overheden en UNESCO.

OPINIE — UNESCO Commissielid Anke van Kampen schrijft over een postercampagne in Costa Rica. “Misschien levert onderzoek naar de oorzakelijke relatie tussen ‘meer cultuur’ en ‘minder geweld’ nog extra argumenten op voor goed en meer kunstonderwijs.”

Video

Introductiefilm UNESCO (gericht op jongeren)

Twitter @unesco_nl