UNESCO in Nederland

Iedere lidstaat van UNESCO heeft een eigen Nationale UNESCO Commissie. De Nederlandse Commissie bestaat uit maximaal elf leden die elk deskundig zijn op een werkterrein van de organisatie. De onderwerpen die de Commissie in haar werkprogramma opneemt hebben vaak  een extra belang voor Nederland. Zoals ‘water governance’, dat van groot belang is voor de Nederlandse watersector.

Elk land dat lid is van de United Nations Educational, Scientific and Cultural Organisation (UNESCO) is verplicht een Nationale UNESCO Commissie in te stellen. Zo'n Commissie bestaat uit deskundigen op de vier werkterreinen van UNESCO: onderwijs, wetenschap, cultuur en communicatie & informatie. De Nationale UNESCO Commissie van Nederland is opgericht in 1947 en telt maximaal elf leden. Een bureau ondersteunt de Commissie.

Uitkomsten

Wereldwijd zijn er zo'n 200 UNESCO Commissies. De Nederlandse Commissie bestaat uit maximaal elf leden. De nadruk van de werkzaamheden ligt bij Open Educational Resources, UNESCO in post-conflict en post-disaster situaties, water in mondiale veranderingsprocessen en duurzame toegang tot informatie. Daarnaast houdt de Commissie zich structureel bezig met de UNESCO-cultuurconventies, leerstoelen en het scholennetwerk.

Nieuws & achtergronden

Security Council - UN Photo / JC McIlwaine

OPINIE — Andrée van Es schrijft in haar column over de onmacht van internationale instituties om de diepe verdeeldheid in de wereld aan te pakken.

De publieksversie van het jaarverslag van de Nationale UNESCO Commissie is verschenen. In het verslag leest u over het werk dat de Commissie in 2014 uitvoerde op het gebied van onderwijs, wetenschap, cultuur en communicatie & informatie.

Op 4 april is Mary Kachavos, student aan de Vrije Universiteit in Amsterdam, verkozen tot VN-jongerenvertegenwoordiger naar UNESCO.

Op 1 juni organiseerde de Nationale UNESCO Commissie een debat over de omgang met lastige onderwerpen in de klas. Wat te doen als een leerling radicaliseert? Waar ligt de kracht van docenten om te handelen. Hoe breng je een zinvol gesprek op gang met wederzijds respect? Een kort verslag.

Palmyra in Syrië. (Foto: CC/Alper Çuğun)

OPINIE — Andrée van Es schrijft in haar column over de verbinding die erfgoed biedt met het verleden. Dat de waarde van ‘stenen’ vooral zit in het erkennen van de geschiedenis van gemeenschappen, met alle lastige kanten die daarbij horen.

Corinne Hofman, hoogleraar Archeologie van het Caribisch gebied aan de Universiteit Leiden en lid van de Nationale UNESCO Commissie is gekozen tot lid van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen. ‘Haar werk is origineel en vernieuwend en heeft een grote maatschappelijke relevantie.’

Video

Introductiefilm UNESCO (gericht op jongeren)

Twitter @unesco_nl