UNESCO-scholennetwerk

‘Since wars begin in the minds of men, it is in the minds of men that the defences of peace must be constructed’.

Deze gedachte vormt de essentie van de missie van UNESCO. UNESCO-scholen ondersteunen deze missie: ze maken hun leerlingen vertrouwd met het UNESCO-gedachtegoed en dragen zo hun steentje bij aan vrede en verdraagzaamheid. De UNESCO-scholen hebben een eigen website: unescoscholen.nl

Internationale verbondenheid, verdraagzaamheid en solidariteit zijn belangrijke doelstellingen voor scholen met het UNESCO-schoolprofiel. De scholen maken deel uit van een wereldwijd netwerk met meer dan 9000 scholen. UNESCO-thema’s komen structureel en schoolbreed aan de orde. De scholen geven ieder op eigen wijze invulling aan het profiel door aan te sluiten bij lopende UNESCO-projecten en door eigen projecten en materialen te ontwikkelen.

Nieuws & achtergronden

Tijdens de tweede UNESCO-scholenlezing op 16 april schetste Jan Pronk de ontwikkeling van het begrip Wereldburgerschap vanaf de oprichting van de VN in 1946. Een kort verslag.

OPINIE — UNESCO Commissielid Anke van Kampen schrijft over een postercampagne in Costa Rica. “Misschien levert onderzoek naar de oorzakelijke relatie tussen ‘meer cultuur’ en ‘minder geweld’ nog extra argumenten op voor goed en meer kunstonderwijs.”

16apr

Op 16 april aanstaande verzorgt Jan Pronk de tweede lezing in de reeks voor UNESCO-scholen. Iedere lezing behandelt een van de vier UNESCO-thema's.

Wat moet een leerling die in 2032 de arbeidsmarkt betreedt allemaal kennen en kunnen? En waarin verschilt dat van de huidige situatie? Nederlandse UNESCO-scholen brainstormden eind januari over deze vragen.

Eind november vond de eerste UNESCO-scholenlezing plaats. Commissielid Yvonne Donders, hoogleraar Mensenrechten en Culturele Diversiteit in Amsterdam, sprak over het verband tussen mensenrechten en UNESCO en hoe je deze rechten op een aansprekende manier in de klas aan de orde kunt stellen.

27nov
Foto cc/flickr/jeremyschultz

De Nationale UNESCO Commissie organiseert een lezingenreeks voor UNESCO-scholen, om zo de vier thema’s (Vrede&mensenrechten, Wereldburgerschap, Duurzame Ontwikkeling en Intercultureel leren) ui

Video

Introductie op UNESCO

Twitter @UNESCO_NL/unesco-scholen-NL