UNESCO-scholennetwerk

‘Since wars begin in the minds of men, it is in the minds of men that the defences of peace must be constructed’.

Deze gedachte vormt de essentie van de missie van UNESCO. UNESCO-scholen ondersteunen deze missie: ze maken hun leerlingen vertrouwd met het UNESCO-gedachtegoed en dragen zo hun steentje bij aan vrede en verdraagzaamheid. De UNESCO-scholen hebben een eigen website: unescoscholen.nl

Internationale verbondenheid, verdraagzaamheid en solidariteit zijn belangrijke doelstellingen voor scholen met het UNESCO-schoolprofiel. De scholen maken deel uit van een wereldwijd netwerk met meer dan 9000 scholen. UNESCO-thema’s komen structureel en schoolbreed aan de orde. De scholen geven ieder op eigen wijze invulling aan het profiel door aan te sluiten bij lopende UNESCO-projecten en door eigen projecten en materialen te ontwikkelen.

Nieuws & achtergronden

5okt

Op onze scholen zijn we dagelijks bezig de welbekende UNESCO thema’s (Vrede & mensenrechten, Intercultureel leren, Wereldburgerschap en Duurzame ontwikkeling) handen en voeten te geven.

9jul
Foto: UNESCO/Emilien Urbano

Bassist en producer Marcus Miller, binnenkort te zien tijdens North Sea Jazz, brengt op donderdag 9 juli een bezoek aan het Rotterdamse Slavernijmonument. Dit werd afgelopen maandag bekend gemaakt

Op 1 juni organiseerde de Nationale UNESCO Commissie een debat over de omgang met lastige onderwerpen in de klas. Wat te doen als een leerling radicaliseert? Waar ligt de kracht van docenten om te handelen. Hoe breng je een zinvol gesprek op gang met wederzijds respect? Een kort verslag.

Les op een UNESCO-school (Foto: Arenda Oomen)

Welke kennis en vaardigheden hebben leerlingen voor nu en in de toekomst nodig? De Rijksoverheid wil hierover een dialoog aangaan met leerlingen, leraren, ouders, scholen en andere belangstellenden. Dit moet leiden tot een vernieuwd curriculum. Aan deze discussie over de toekomst van het onderwijs nemen de UNESCO-scholen graag deel.

Tijdens de tweede UNESCO-scholenlezing op 16 april schetste Jan Pronk de ontwikkeling van het begrip Wereldburgerschap vanaf de oprichting van de VN in 1946. Een kort verslag.

OPINIE — UNESCO Commissielid Anke van Kampen schrijft over een postercampagne in Costa Rica. “Misschien levert onderzoek naar de oorzakelijke relatie tussen ‘meer cultuur’ en ‘minder geweld’ nog extra argumenten op voor goed en meer kunstonderwijs.”

Video

Introductie op UNESCO

Twitter @UNESCO_NL/unesco-scholen-NL