UNESCO-scholennetwerk

‘Since wars begin in the minds of men, it is in the minds of men that the defences of peace must be constructed’.

Deze gedachte vormt de essentie van de missie van UNESCO. UNESCO-scholen ondersteunen deze missie: ze maken hun leerlingen vertrouwd met het UNESCO-gedachtegoed en dragen zo hun steentje bij aan vrede en verdraagzaamheid. De UNESCO-scholen hebben een eigen website: unescoscholen.nl

Internationale verbondenheid, verdraagzaamheid en solidariteit zijn belangrijke doelstellingen voor scholen met het UNESCO-schoolprofiel. De scholen maken deel uit van een wereldwijd netwerk met meer dan 9000 scholen. UNESCO-thema’s komen structureel en schoolbreed aan de orde. De scholen geven ieder op eigen wijze invulling aan het profiel door aan te sluiten bij lopende UNESCO-projecten en door eigen projecten en materialen te ontwikkelen.

Nieuws & achtergronden

Eind november vond de eerste UNESCO-scholenlezing plaats. Commissielid Yvonne Donders, hoogleraar Mensenrechten en Culturele Diversiteit in Amsterdam, sprak over het verband tussen mensenrechten en UNESCO en hoe je deze rechten op een aansprekende manier in de klas aan de orde kunt stellen.

27nov
Foto cc/flickr/jeremyschultz

De Nationale UNESCO Commissie organiseert een lezingenreeks voor UNESCO-scholen, om zo de vier thema’s (Vrede&mensenrechten, Wereldburgerschap, Duurzame Ontwikkeling en Intercultureel leren) ui

We leren jongeren over het verleden en heden door middel van geschiedenis en maatschappijleer, maar over de ‘toekomst’ leren we ze niets. Waarom eigenlijk niet?

Van 3 tot 5 oktober heeft in Arnhem de jaarlijkse Model United Nations (LmunA) plaatsgevonden, georganiseerd door het Lorentz Lyceum.

Maar liefst 6 nieuwe oriëntatiescholen draaien vanaf 1 september mee in het UNESCO-scholennetwerk. Daarmee komt het aantal Nederlandse scholen in het netwerk uit op 32.

UNESCO-Scholendag 2014. (Foto: Sicco van Grieken)

Welke vaardigheden moeten jongeren leren om goed te kunnen functioneren in de snel veranderende maatschappij? Hoe kan de leraar dit proces begeleiden? Deze en andere vragen stonden centraal tijdens de UNESCO-Scholendag 2014 bij Hogeschool Inholland Den Haag: een verslag.

Twitter @UNESCO_NL/unesco-scholen-NL