Onderwijs

‘Vrede begint in de hoofden van mensen’ staat in de missie van UNESCO. Dus waar kan zij nu beter beginnen dan in het onderwijs? UNESCO coördineert het VN-thema Education for all, kent een netwerk van UNESCO-scholen en vraagt aandacht voor laaggeletterdheid, duurzaamheid en intercultureel leren.

Nieuws & achtergronden

Eind november vond de eerste UNESCO-scholenlezing plaats. Commissielid Yvonne Donders, hoogleraar Mensenrechten en Culturele Diversiteit in Amsterdam, sprak over het verband tussen mensenrechten en UNESCO en hoe je deze rechten op een aansprekende manier in de klas aan de orde kunt stellen.

Om de brede discussie over de kwaliteit van onderwijs te voeden heeft de Nationale UNESCO Commissie samen met het Nationaal Expertisecentrum Leerplanontwikkeling (SLO) de publicatie ‘Addressing the Quality Challenge, Reflections on the post-2015 UNESCO education agenda’ uitgegeven.

27nov
Foto cc/flickr/jeremyschultz

De Nationale UNESCO Commissie organiseert een lezingenreeks voor UNESCO-scholen, om zo de vier thema’s (Vrede&mensenrechten, Wereldburgerschap, Duurzame Ontwikkeling en Intercultureel leren) ui

We leren jongeren over het verleden en heden door middel van geschiedenis en maatschappijleer, maar over de ‘toekomst’ leren we ze niets. Waarom eigenlijk niet?

Van 3 tot 5 oktober heeft in Arnhem de jaarlijkse Model United Nations (LmunA) plaatsgevonden, georganiseerd door het Lorentz Lyceum.

Maar liefst 6 nieuwe oriëntatiescholen draaien vanaf 1 september mee in het UNESCO-scholennetwerk. Daarmee komt het aantal Nederlandse scholen in het netwerk uit op 32.