Onderwijs

‘Vrede begint in de hoofden van mensen’ staat in de missie van UNESCO. Dus waar kan zij nu beter beginnen dan in het onderwijs? UNESCO coördineert het VN-thema Education for all, kent een netwerk van UNESCO-scholen en vraagt aandacht voor laaggeletterdheid, duurzaamheid en intercultureel leren.

Nieuws & achtergronden

Op 1 juni organiseerde de Nationale UNESCO Commissie een debat over de omgang met lastige onderwerpen in de klas. Wat te doen als een leerling radicaliseert? Waar ligt de kracht van docenten om te handelen. Hoe breng je een zinvol gesprek op gang met wederzijds respect? Een kort verslag.

Foto: Corine Vis

Corine Vis, onderzoeker voor UNESCO/SLO, schrijft over haar ervaringen in Afrika waar ze resultaten toetst van haar eerdere onderzoek. Dat richtte zich op de vraag hoe internationale samenwerking op het gebied van onderwijs en curriculumontwikkeling geoptimaliseerd kan worden. Het project blijkt niet soepel te lopen.

Les op een UNESCO-school (Foto: Arenda Oomen)

Welke kennis en vaardigheden hebben leerlingen voor nu en in de toekomst nodig? De Rijksoverheid wil hierover een dialoog aangaan met leerlingen, leraren, ouders, scholen en andere belangstellenden. Dit moet leiden tot een vernieuwd curriculum. Aan deze discussie over de toekomst van het onderwijs nemen de UNESCO-scholen graag deel.

Van 19 tot 22 mei vond in Korea het World Education Forum plaats. Tijdens deze bijeenkomst evalueerde de internationale gemeenschap de Millenniumdoelstellingen. Daarnaast besprak men de Post-2015 agenda, waarin nieuwe doelstellingen worden geformuleerd.

Tijdens de tweede UNESCO-scholenlezing op 16 april schetste Jan Pronk de ontwikkeling van het begrip Wereldburgerschap vanaf de oprichting van de VN in 1946. Een kort verslag.

Slechts een op de drie landen in de wereld heeft alle onderwijsdoelen gehaald waaraan de internationale gemeenschap zich in 2000 committeerde. Wereldwijd gaan meer dan honderdtwintig miljoen kinderen en adolescenten nog steeds niet naar school. De ongelijkheid in toegang tot onderwijs is zelfs toegenomen. Dat stelt het vandaag verschenen UNESCO Education for All Global Monitoring Report 2015 (GMR) ‘Achievements and Challenges 2000-2015’.