Onderwijs

‘Vrede begint in de hoofden van mensen’ staat in de missie van UNESCO. Dus waar kan zij nu beter beginnen dan in het onderwijs? UNESCO coördineert het VN-thema Education for all, kent een netwerk van UNESCO-scholen en vraagt aandacht voor laaggeletterdheid, duurzaamheid en intercultureel leren.

Nieuws & achtergronden

27nov
Foto cc/flickr/jeremyschultz

De Nationale UNESCO Commissie organiseert een lezingenreeks voor UNESCO-scholen, om zo de vier thema’s (Vrede&mensenrechten, Wereldburgerschap, Duurzame Ontwikkeling en Intercultureel leren) ui

We leren jongeren over het verleden en heden door middel van geschiedenis en maatschappijleer, maar over de ‘toekomst’ leren we ze niets. Waarom eigenlijk niet?

Van 3 tot 5 oktober heeft in Arnhem de jaarlijkse Model United Nations (LmunA) plaatsgevonden, georganiseerd door het Lorentz Lyceum.

Maar liefst 6 nieuwe oriëntatiescholen draaien vanaf 1 september mee in het UNESCO-scholennetwerk. Daarmee komt het aantal Nederlandse scholen in het netwerk uit op 32.

De UNESCO-council tijdens Teimun 2014 (Foto: Teimun)

Van 21 tot en met 27 juli 2014 organiseert The European International Model United Nations (TEIMUN) in samenwerking met de Nationale UNESCO Commissie een studentensimulatie van UNESCO.

Education for all, een van de Millenniumdoelstellingen, zal niet zijn bereikt in 2015. VN-breed denkt men na over een nieuwe ontwikkelingsagenda tot 2030. Wat kan UNESCO in die periode daadwerkelijk doen. De Britse Nationale UNESCO Commissie maakte een inventarisatie.